söndag 13 november 2016

"The Nose" — novellutmaningen

16. Läs en novell med en kroppsdel i titeln — "The Nose" ur novellsamlingen "The Mantle and Other Stories", av Nicholas Gogol.

Like every honest Russian tradesman, Ivan Jakovlevitch was a terrible drunkard, and although he shaved other people's faces every day, his own was always unshaved. His coat (he never wore an overcoat) was quite mottled, i.e. it had been black, but become brownish-yellow; the collar was quite shiny, and instead of the three buttons, only the threads by which they had been fastened were to be seen.



En surrealistisk historia, som jag aldrig hade kommit att tänka på om inte en operafantast hade skickat en länk till en operaföreställning av Dmitrijevitj Sjostakovitj, en opera inspirerad av Gogols novell "Näsan". (Tack för tipset!)
Vem skulle inte bli skakad ända in i märgen, om man hittar en näsa när man skär itu limpan till frukosten? Och det blir Ivan Jakovlevitch, han ger sig ut på gatorna för att fundera ut vems näsa det kan vara. Den visar sig tillhöra Major Kovaloff, som just denna morgon vaknar utan näsa.

Det är omöjligt att läsa Gogols "Näsan" utan att tänka på barnboken "Den bortkomna näsan" av Jörgen Block. Den är lika fantastisk som Gogols novell, om än inte lika surrealistisk. 
Mitt exemplar är tryckt 1937, och jag tror att många av dagens barn skulle ha problem med språket, även om jag kan tänka mig att berättelsen skulle gå hem. En lämplig bok för högläsning med en vuxen som vid behov kan tolka till nysvenska.
Vill man veta något om Jörgen Block (1880-1957), så får man ta reda på det via hans son Inge Schiöler, konstnären som var en av göteborgskoloristerna.

lästa noveller:
39. Läs en novell med en huvudperson som har ett husdjur   "Cats", ur novellsamlingen ""Be Good to Yourself. A Book of Short Stories" (1930), av Nellie McClung (en spännande och intressant bekantskap).



28. Läs en novell med ett lyckligt slut – Aunt Maryfrån Collected Short Stories av Fred M. White

25. Läs en kuslig novell — Cambric Tea av Marjorie Bowen 

29. Läs en novell med ett yrke i titeln  THE INCONSIDERATE WAITER, By J. M. BARRIE från "Stories By English Authors: London"

1. Läs en novell som är utgiven 2016 — "Melina" av Emelie Spak, ur novellsamlingen "Låt oss berätta — noveller från Värmland".

14. Läs en novell som utspelar sig på en ö — The Cobbler In The Devil's Kitchen, från "Mackinac And Lake Stories", 1899 av Mary Hartwell Catherwood
7. Läs en novell som handlar om en förälder och ett barn — "OATS FOR THE WOMAN" ur novellsamlingen "Humoresque A Laugh On Life With A Tear Behind It" (1920), av Fannie Hurst.
31. Läs en novell där någon råkar ut för en olyckshändelse  "The Reaper" (1922) av Dorothy Easton.
22. Läs en novell med något grönt i titeln — Green Gardens av Frances Noyes Hart, ur novellsamlingen The Best Short Stories of 1921.
 12. Läs en novell med en titel som består av fyra ord — Magpie Over the Hill från 1912, av John Galsworthy.

6 kommentarer:

  1. Den sagoboken fanns inte i min barndoms bibliotek tyvärr. Inte har jag sett den heller bland alla gamla barnböcker som jag tittat på, på nätet. Ditt exemplar måste vara en raritet. Jag hade nog aldrig hämtat mig om jag hade hittat en avskuren näsa i en brödlimpa.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Inte heller jag har sett något annat exemplar än det jag har - och aldrig hört talas om den heller. Men den tycks finnas antikvariskt på nätet. Jörgen Block var en en pseudonym för Severin Schiöler, och Severin var en bankman som gav upp bankjobbet vid 43 års ålder, för att författa på heltid - han lär vara pappa till en populär svampbok.
      Att hitta en näsa i morgonfrallan, kan ju inte vara så kul - men den var faktiskt inte avskuren, utan hade ett eget oblodigt liv.
      Margaretha

      Radera
  2. Svar
    1. Hannele,
      Onekligen udda, men uppfriskande som omväxling mot mer realistiska berättelser - och rolig.
      Margaretha

      Radera
  3. Kul att se vilka noveller du läst. Ganska mycket är dessutom nytt och oläst för mig, så jag skriver glatt ner tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Nätet är fantastiskt när det gäller att hitta "nya" författare och konstnärer!
      Och om Fannie Hurst skrev jag nyligen:
      http://bastmattan.blogspot.se/2016/10/grattis-fannie.html

      Radera