tisdag 4 oktober 2016

Melina — novellutmaningen

1. Läs en novell som är utgiven 2016 — "Melina" av Emelie Spak, ur novellsamlingen "Låt oss berätta — noveller från Värmland".

För bara några dagar sedan kom boken "Låt oss berätta — noveller från Värmland" ut. Eftersom jag har ont om nyutgivna noveller, och novellutmaningen vill att vi både läser en bok som getts ut i år, och en från det landskapet vi vistas i, så tänkte jag att det låter som en passande bok, för mig.
Boken är ett resultat av en novelltävling, och jag uppskattar de tre vinnande novellerna — men i övrigt är boken, med några få undantag, en besvikelse. Fast det är en snygg liten bok!
Kanske hänger jag inte med i utvecklingen, kanske ska man skriva så här ansträngt litterärt nu för tiden. Det är en bok som styrker mig i min uppfattning att jag bör hålla mig till mina gamla vällagrade böcker.
De noveller som inte var ansträngt litterära var en variant av taffliga självbiografiska blogginlägg.
Har jag förstått det rätt så är boken är framtagen i samarbete universitetet i Karlstad, och skribenterna påhejade av någon därifrån. 
Jag väljer novellen "Melina" av Emelie Spak, en av de tre vinnande novellerna. Det tog en stund innan jag började fatta vem Melina är, och varför alla ignorerar henne — kommen så långt blev jag naturligtvis nyfiken på varför det förhöll sig så — och hur berättelsen skulle sluta.

lästa noveller:
39. Läs en novell med en huvudperson som har ett husdjur   "Cats", ur novellsamlingen ""Be Good to Yourself. A Book of Short Stories" (1930), av Nellie McClung (en spännande och intressant bekantskap).



28. Läs en novell med ett lyckligt slut – Aunt Maryfrån Collected Short Stories av Fred M. White

25. Läs en kuslig novell — Cambric Tea av Marjorie Bowen 

29. Läs en novell med ett yrke i titeln  THE INCONSIDERATE WAITER, By J. M. BARRIE från "Stories By English Authors: London"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar