lördag 13 december 2008

Luciatankar

En Lucia från Svenska Journalen 1931.
Jag är så sällan på vift att jag inte har kläm på hur man "ska" se ut. Det sitter några rätt unga tjejer i kassan på både ICA och Konsum i vår by och det har slagit mig att de ser ut som man gjorde på 60-talet. I kväll besåg jag ett Lucia program på TV och lade märke till att alla tjejerna i ungdomskören såg lika dana ut. Snedlugg som dolde halva ansiktet och lätt tuperat hår (såg det ut som i alla fall) svarta kring ögonen och ljust läppstift.
P.S. Fantastiska översättning. Kollade just nu den här texten på engelska - helt obegriplig" Lucia tankar blir "Lucia Tanks" och i den förra posten blir Dr. Rimér Dr. Packable. Annars förblir vissa ord oöversatta, varför då plötsligt förvanska ett namn????

2 kommentarer:

  1. Tänk -jag har lyckats undgå alla lucior... det som däremot slagit mig är hur så många kvinnor, både unga och gamla, numera har halvlångt, långt hår som faller över halva ansiktet.
    Och håret är oftast mycket ojämnt och ser faktiskt ganska ovårdat ut.
    Det är tydligen mode.
    Men trist - det är ju härligare med frisyrer som passar personligheten.
    Men det är tydligen kopiornas tid.

    SvaraRadera
  2. Det har väl varit så i alla tider att man sneglat mer till modet än sin personlighet. Kanske inte så konstigt när en del mammor klär sina ungar enligt rådande mode från början.
    Jag är glad att jag inte klev upp klockan sju för att titta på Luciaprogrammet - så bra var det inte att det hade varit värt att lämna den sköna sängvärmen tidigare än vanligt.
    Margaretha

    SvaraRadera