tisdag 9 december 2008

Julkort

Penning A Letter, painting by George Goodwin Kilburne (1839-1924)
Inte ser jag så här romantisk ut när jag knåpar ihop mina julkort. I vårt gamla hus skulle jag nog få frostskador om jag var så lätt klädd. Så ni får tänka er mig iklädd betydligt varmare och modernare kläder — och med ett stökigare arbetsbord! I tonåren satt jag och pillade med varje kort i bortåt en halvtimme — nu är jag mer rationell. Först kommer bild och text på plats på alla kort, så adresserna innan jag bigar, slår hål, skriver under och frankerar. Namnunderskriften ser lätt neurotisk ut när jag närmar mig det femtionde kortet. Nu är alla "övriga världen" färdiga, de europeiska och inhemska ta'r jag när jag pustat ut. Missförstå mig inte, jag tycker det är jätteroligt — julkorten är en av de få julförberedelser jag inte vill avstå från. Det ger utrymme för tankar, särskilt när jag frankerar dem kan jag sända varje vän en speciell tanke. En del har jag känt i hela mitt liv och minnena passerar revy — andra är relativt nya och ofta går då tankarna till hur vi lärt känna varandra, vilket ibland är märkliga historier.
I går slog det mig att jag förbereder julkorten på samma sätt som en väv. Det roliga är att göra vävnotan, att lösa tekniska problem och provväva. När jag ser att det fungerar då har jag mentalt börjat med nästa projekt. Nu är jag i full fart med att tänka ut nästa års julkort — och har i stora drag klart för mig hur de ska se ut.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker jättemycket om julkort. Blir alldeles lycklig för varendaste ett som dimper ner i brevinkastet och dessutom är det riktigt roligt att skriva dem!
    Fast sådär poetiskt som du beskriver det har jag nog aldrig tänkt på det :)

    SvaraRadera
  2. Kanske betyder det så mycket för mig därför att jag hållit på i så många år och därför att jag inte hänger mig åt pynt & pepparkakor i någon större utsträckning. Julgranen är nästa projekt - den hugger jag da'n före julafton och klär på julaftons morgon. Juligare än så är jag inte.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Hej, en så fin blogg...bara bilden du placerat här får mig att knäa. Det var ett i min smak.

    Och snart är det julkortstid...

    SvaraRadera
  4. Så trevligt att se dig här Inkan!
    Margaretha

    SvaraRadera