tisdag 17 april 2018

Tranor, gäss, sädesärlor, en och annan blomma,

och snart grodor.

Frankie the Frog 
Jessie Eckel

The Frog
 
Be kind and tender to the Frog,
   And do not call him names,
As ‘Slimy skin,’ or ‘Polly-wog,’
   Or likewise ‘Ugly James,’
Or ‘Gape-a-grin,’ or ‘Toad-gone-wrong,’   
   Or ‘Billy Bandy-knees’:
The Frog is justly sensitive
   To epithets like these.
No animal will more repay
   A treatment kind and fair;
At least so lonely people say
Who keep a frog (and, by the way,   
They are extremely rare).
               Hilaire Belloc

För en vecka sedan var vattnet i diket klart — nu är det täckt av grodrom. Det verkar lite kallt om magen, men har det gått alla andra år, så går det nog vägen även i år.

Hos artdatabanken läser jag att vi har 13 grod- och paddarter i Sverige. Var rädd om dem, de är alla fridlysta!

2 kommentarer:

  1. "Vår" trana på åkern nedanför oss skulle nog gärna träffa på några grodor just nu, men något hittar den i alla fall att äta för där står den och pickar och pickar i timmar. Det är längesen jag såg en groda här hos oss...
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon Karin,
      Jag har bara sett, och hört, tranor som flugit över huset. Just där jag bor finns inga öppna fält. Kanske är det därför jag har gott om grodor - så gott om dem att jag alltid är rädd för att massakrera någon när jag klipper gräset.
      Margaretha
      som såg årets
      första rödhake
      i går kväll

      Radera