tisdag 24 april 2018

Sån't är livet på landet

(inte enbart livat).

 snön har försvunnit — och det har även tulpanerna gjort.

Rådjuren har haft en besvärlig vinter, så jag hoppas att de njöt av varje tugga och att vitaminerna gör dem gott.   
Jag petade ner drygt 50 tulpanlökar i höstas och hade hoppats att rådjuren skulle vänta med sitt vitaminintag till jag fått se åtminstone några av blommorna i knopp. Jag får väl hålla mig till narcisser i fortsättningen, för dem låter de vara. Chionodoxan brukar de inte glufsa i sig, men de har tydligen slunkit med i farten när de ändå höll på.

Barnet och myran
Barnet
Du myra, snälla djur, mig svara:
Hvem har dig lärt så flitig vara?
Du sent och tidigt verksam är,
Fast ingen lönar ditt besvär.
Ditt hus  så har man mig berättat 
Är underbart af dig inrättadt
Med boningsrum på bästa sätt
Och visthusbodar, allt så nätt.

​Myran
Den gode Guden gaf mig lifvet;
Af honom blef mig ock ingifvet
Att verka så i sommarns dar,
Tills nordan kall kring ängen far.
Se'n kan jag vintern lång mig skydda
För köld och hunger i min hydda.
Ja, kära barn, gör du som jag,
Så blifver lugn din ålders dag!
                                   anonym
ur Läsebok för folkskolan (1868)


Jag får göra som myrorna, ta nya tag. Det är drygt en månad sedan de fick ovälkommet besök av hackspetten, och fick två stora hål i sin stack. Men inte ger de upp för det, det har kryllat av liv kring myrstacken och nu ståtar deras boning med en helt ny fasad. Jag förstår varför man säger att myror är flitiga!
Förresten förekommer myror i fler uttryck än jag först kom att tänka på:
arbetsmyra
Flitig som en myra, hon arbetar för fyra.
myror i huvudet — och somliga har dem i brallorna
Många små myror, göra stora stackar. 
att vrida sig som en orm i en myrstack finns i många texter förr och var uppenbarligen ett vanligt utryck, fast jag har nog aldrig hört det.
Myrkrypningar är inte så kul, kanske kan det avhjälpas om man går till en myrbadstuga det var "badinrättning där myrbad serverades. Bad som bereddes medelst tillsats av (dekokt på) myror (l. del av en myrstack) l. medelst tillsats av myrsyretinktur o. som användes i sht mot reumatiska åkommor."
"Myror hade en mångsidig användning i folklig och äldre medicin (de fanns sålunda upptagna i 1686 års farmakopé), såväl levande (att sväljas mot t.ex. frossa) som i avkok. Myrsyra användes mot hudsjukdomar och av myrstackar gjorde man dekokter och bad mot bl.a. värk"
Så värst tilltalad är jag varken av tanken på att intaga, eller tillreda denna bryggd. 
Jag vet att vi använde myrsyra när vi färjade silke, men jag kan inte minnas vad de hade för funktion.
Om Sällskapet Myrornas historia finns en del skrivet.
Bellman rimmande på syra, yra och myra  dessutom skrev han om myr-brännvin:
Det Käjserliga Myr-bränvinet, som de främmande Gesandter undfå vid afskedstagandet. Det var "brännvin som kryddats gm tillsats av myror l. del av myrstack."
Och myrsteg  visst fanns det en lek där det förekom?


4 kommentarer:

  1. Om man håller en smörgås upp och ner ovanför en myrstack så får den smak av myrsyra.
    Till och med julrosorna har rådjuren ätit upp här! Trodde annars att de var giftiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Frågan är om det är så gott att det är mödan värt att rusa ut och hålla sin macka ovanför en myrstack - och hur länge ska man stå där med smörgåsen. Undrar vad mina grannar skulle säga, för "min" myrstack ligger alldeles invid min uppfart.
      Hoppas att dina julrosor kommer igen nästa år!
      Margaretha

      Radera
  2. Kanske att du får uppleva någon tulpan som blommar i alla fall. I år har rådjuren haft det tuffare än tidigare tror jag, för också här har både det ena och det andra försvunnit, bl.a. murgrönan, sockblomman och bergenian. Men alla behöver förstås få vitaminer. Narcisser är säkra kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja jag hoppas att någon, eller några, tulpaner lyckas sticka upp och hinna slå ut innan de kära rådjuren upptäcker dem.
      Efter många års vanvård har jag inte så många ädla växter kvar för viltet att knapra på. Just nu kompenserar jag med påskliljor och krukväxter som tävlar med varandra om att glädja mig.
      Margaretha

      Radera