söndag 21 januari 2018

"Rosen och vinden" — novellutmaningen

1. Läs en novell med något från växtriket i titeln — "Rosen och vinden" ur "Silkesmattan", 1941, av Jascha Golowanjuk
 Hade jag inte haft öroninflammation den där julen när jag var tretton år, så hade jag förmodligen inte lärt känna Jascha Golowanjuk förrän långt senare i livet. Vi träffades i hotellets sällskapsrum — det vill säga det var hans bok "Min gyllene väg från Samarkand" som fick mig att glömma utsikten över Skarvarna och att jag var tvungen att stanna inomhus.
Förmodligen var det rätt ålder att läsa om hans spännande flykt från Samarkand, och hur han så småningom kom till Sverige. Han räknas väl inte till de stora litterära pojkarna — inte nu för tiden i alla fall, i den mån han överhuvudtaget är ihågkommen — men som hos så många andra författare räckte hans berättarglädje långt — om än inte in i de fina salongerna. Vad man nu ska där att göra.
Nu letar jag fram hans charmiga bok "Silkesmattan, sagor från östan och västan", och läser sagan om rosen som så gärna vill hinna slå ut innan den annalkande vintern slår till.
Ska man nödvändigtvis klassificera saker och ting (och till saker och ting räknar jag även litteratur), så skulle jag tro att sagorna i den här samlingen får etiketten konstsagor. Inget nyskapande, men trevliga sagor att läsa, kanske vid brasan — och gärna högt.
Illustrationerna är gjorda av Oskar Bergman, även han en aning bortglömd tycks det mig.


Lästa noveller:
8. Läs en novell om en hemlighet  "The Guilty Secret"— av Charles Paul de Kock ur International Short Stories: French, från 1910.
19. Läs en novell där någon dansar — The Dancer In Red  and Other Stories, 1906, av Fergus Hume
3Läs en novell med bokstaven X i titeln  The History of Professor De Laix, 1992,  av Robert Harris ur novellsamlingen "Stories From the Old Attic".
5Läs en novell som utspelar sig under en högtid — "Legenden om julrosorna" ur En saga om en saga och andra sagor! av Selma Lagerlöf.

2 kommentarer:

  1. Inget ont utan det har något gott i sig. Det kan öppnas nya dörrar när man ex. tvingas vistas inne/i sängen. Jag har själv goda erfarenheter av det från barndomen.
    Kram Bosse Lidén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bosse,
      Är man inte för sjuk, så kan det ju vara trevligt att få stanna hemma från skolan och läsa roliga böcker! Som öronbarn hade jag många tillfällen till det.
      Margaretha

      Radera