söndag 17 december 2017

Adventsläsning

 Frau Amiet am Fenster, 1952
Cuno Amiet

E. Phillips Oppenheim gjorde sig en förmögenhet på sina böcker  riktigt varför har jag svårt att förstå. När han är som bäst är han roligt och presenterar ovanliga fall, med ovanliga lösningar  men han är ojämn, mycket ojämn. Nu är jag väl inte rätt person att ge mitt omdöme om hans böcker eftersom jag inte gillar spänning, så jag lämnar med varm hand över åt er att kika på hans böcker  och göra nedslag lite här och var. Kanske kommer ni till en helt annan slutsats än jag. Personligen gillar jag hans noveller bättre än de längre böckerna  och i synnerhet gillar jag Baronessan Clara Linz, som driver "Advice Ltd.", och med lätthet löser allt från mordgåtor till varför en förlovning bröts. Hon är en korsning mellan Hercule Poirot, Lord Peter och Maisie Dobbs  men allra mest är hon sig själv.      
Jag har ännu inte läst alla elva novellerna i"Advice Ltd.", från 1936, men jag avser att göra det. Av dem jag läst tyckte jag särskilt mycket om "Broken Engagements".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar