lördag 18 november 2017

Minns du gonkarna?

Det var Karins inlägg om hur det "vonkade" för henne, som fick mig att tänka på ungdomens gonkar. Ni  minns dem väl? En sökrunda på nätet får mig att inse att bara folk som hunnit till mogen ålder, förstår vad jag menar. För gonk har tydligen fått en ny betydelse  på svenska finns det inte mycket att hämta, medan det finns en del på engelska, i synnerhet på bloggarna, där finns en hel del personliga gonkminnen. 

ungefär så här såg de ut  gonkarna i mitt liv
tyvärr minns jag inte var jag hittade den här

Själv har jag sytt ett antal — det var enkla presenter som inte krävde någon större sömnadstalang — bara lite tygrester och fantasi. Det sades att gonkar var snälla värnlösa varelser, som aldrig försvarade sig, bara grät om någon var elak mot dem.

Är du nyfiken på gonkar, så ta en tur på nätet, där finns olika varianter av gonkar och deras ursprung. Bland annat den här





2 kommentarer:

  1. Jamen ser man på, Gonkarna!
    Det var länge sen och de passerade bara i periferin av mitt liv. Men jag minns att jag tyckte att det var ett passande och gulligt namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, det var så länge sedan att jag hade totalt glömt bort dem ända tills jag såg din rubrik!
      Margaretha

      Radera