måndag 13 november 2017

Ett litet vitt hus

Landscape at Vence – Little White House, 1927
 Christopher Wood 

I min jakt på "The White House" inser jag att världen är full av vita hus. De flesta mer spännande än det hus jag letar efter  som det här lilla huset, vars upphovsman jag inte hört talas om tidigare.
Här ett självporträtt av konstnären från 1927.


Augustus John uppmuntrade Christopher att välja konstnärsbanan, och tack vare att han började sin utbildning i 20 års åldern, hann han med en hel del innan han avslutade sitt liv innan han fyllt 30.

2 kommentarer:

  1. En gång i tiden kom det en konsumbuss varje vecka till gatan där mitt föräldrahem ligger. Märkligt redan då eftersom det var i stan, om än i utkanten. Vi handlade ju alltid i den och beställde även varor till veckan därpå. Killarna hade då beteckningen ”vita villan” på oss!
    Visst påminner målningen ovan om filten ”The house in the Woods” från Kilppan!

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    En allitteration låter ju ståtligare än det på presidentens koja!
    Visst för den tankarna till din filt - men det tänkte jag inte på förrän du sa det. Du kan kanske ha den här bilden som förebild om du vill väva en filt!
    Margaretha

    SvaraRadera