tisdag 1 augusti 2017

Första augusti

och det är Schweiz nationaldag.

Den första augusti 1291slöts ett förbund mellan kantonerna Uri, Schwyz och Unterwalden — det vill säga det sägs egentligen att det var i början av augusti — och sedan dess har man betraktat det som Schweiz födelse, även om det dröjde ända till 1994 innan det blev en officiell helgdag. 
Det är magiskt att vara i bergen just den kvällen, när det brinner eldar på alpsluttningarna och det sjungs schweiziska sånger i stämmor runt dem alla.

The official name of Switzerland is 'Confoederatio Helvetica', which means 'Swiss Confederation' in Latin. Nowadays the Latin name is only used on official documents but it is the reason why Switzerland's abbreviation is CH. Helvetica is named after the Helvetii, who were a prominent tribe in the region during Roman times.
Friends 

Dessutom är det "girl friend's day", så ta på dig bästa förklädet, hucklet eller vad som helst som du trivs i, ring upp en väninna du trivs med och gör något trevligt tillsammans!

2 kommentarer:

  1. Att Schweiz heter Helvetia lärde jag mig när jag samlade frimärken som liten. Men för övrigt vet jag väldigt lite om landet, som jag bara åkt igenom med bil några gånger. Intressant att få veta om nationaldagen.
    Ingrid som undrar om en viss president är spritt språngande galen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Ett land väl värt att lära känna!

      Ja, du store värld - spritt språngande i kvadrat!

      g'natt,
      Margaretha

      Radera