söndag 16 april 2017

Ett påskbroderi

 Kanske lite sent att börja nu, om du vill kunna använda det färdiga broderiet i påsk — men varför inte starta nu, så kan du i bästa fall få det färdigt till nästa påsk.
Jag hämtar inspiration hos Gutenberg som har många böcker med mönsterförslag och hittar mycket att läsa och titta på i Corticelli Home Needlework 1898.
 Företaget finns inte längre, men på nätet finns en hel del intressant information om både firman och silkesodlngen i Staterna. För mellan 1830 och 1930, odlades silke i flera stater  bland annat ägnade sig en del shakerbyar åt det. 
Häftet innehåller både förlagor och beskrivning av olika stygn.


En av mina anmödrar var brodös, kanske skulle jag använda hennes efterlämnade brodersilke till något av mönstren. Silke som säkerligen är omkring hundra år gammalt vid det här laget.

The Invention of Machine Twist: the Nonotuck Silk Company, from moths to millions

2 kommentarer:

  1. Så utomordentligt bra bildbeskrivning på hur man ska sy ett blomblad. Kanske man skulle börja brodera igen. Jag gjorde det mycket som barn och tonåring. Även som nygift, kommer jag ihåg. Det var ju modernt med dukar på den tiden.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Visst blir man sugen på att brodera något litet! Det som avhåller mig är att jag har skåp och lådor fulla med de mest utsökta textilier - som jag aldrig använder.
      Margaretha

      Radera