måndag 19 december 2016

Whoopee



whoop (v.) Look up whoop at Dictionary.com
mid-14c., houpen, partly imitative, partly from Old French huperhouper "to cry out, shout," also imitative. It is attested as an interjection from at least mid-15c. Spelling with wh- is from mid-15c. The noun is recorded from c. 1600. Phrase whoop it up"create a disturbance" is recorded from 1881. Expression whoop-de-do is recorded from 1929. Whooping cough (1739) is now the prevalent spelling of hooping coughwhooping crane is recorded from 1791.
whoopee (n.) Look up whoopee at Dictionary.com
1845, "noisy, unrestrained revelry," extended form of whoop, originally American English. Popular song "Makin' Whoopee" is from 1928. The novelty whoopee cushion is from 1931.

She gazed at Margaret, smiling, and her idea seemed to communicate itself to Guy’s wife. Together they cried, in one breath:
“Billy!”
“Billy! Whoop-ee!” Guy threw back his head and roared with delight at the notion. 

När jag läste de här raderna insåg jag att det var länge sedan som jag bakade whoopie pies. 
Bakverk som jag tror har nått Sverige under de senaste åren, och som fått sitt namn — sägs det — när skolbarn och makar öppnade sina lunchlådor, och fann att modern respektive makan, hade skickat med dessa små bakelser (som inte alltid är så små). 
Ursprunget lär vara tyskt, förmodligen förde amishfolket med sig sina gamla recept när de utvandrade från Europa på 1700-talet — fast jag är säker på att namnet kom till betydligt senare. 
Det finns massor med varianter men det sägs att originalen hade chokladsmak. Jag tvekade länge om jag skulle prova ett nytt recept med pumpamos och pumpapajkryddor — men det blev det gamla säkra receptet, det med choklad som jag fått av min amishvän, fast jag jazzade upp dem med pepparkakskryddor. 


8 kommentarer:

  1. Gott ser det ut! Blev intresserad av receptet med pumpamos i. Här står en stor pumpa i köksfönstret och vill bli något.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Den ser jättegod ut! Kanske måste prova hembakade - de enda jag har stött på förut har varit de man köper i engångsförpackningar i affären och de såg aldrig sådär jättegoda ut. Dina verkar bättre :) .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,
      Jag har faktiskt aldrig ätit köpe-whoopies, så jag kan inte jämföra - men mina, det vill säga Naomis, är goda. Särskilt som jag halverar sockermängden när jag bakar själv.
      Det finns många recept på nätet, men jag delar gärna med mig av mitt amishrecept, om du vill - har redan fått ett par förfrågningar per mejl.
      Margaretha

      Radera
  3. Karin,
    Du får berätta, om du gör pumpawhoopies - jag är nyfiken.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Jag vill oxå ha receptet!
    kramis
    Ellen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt dig väl smaka Ellen, men ät inte för många!
      Margaretha

      Radera
  5. Tack för den förklaringen, jag har faktiskt undrat! Jag har bara tänkt på whoopee som krigsrop och barn som leker indianer och vita.
    Önskar så att jag kunde komma och ge dig en riktig kram, skälla på dig (men bara lite) och se till att du sköter om dig, Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette-Mette,
      Ja, det skulle vara gott att träffas, det är ju snart hundra år sedan sist.
      Visst är det ett märkligt namn, men ett som fastnar.
      Margaretha
      den skötsamma

      Radera