onsdag 14 december 2016

The Lottery — novellutmaningen

3. Läs en novell på ett annat språk än svenska — "The Lottery", från 1948, av Shirley Jackson.
En novell som börjar nog så idylliskt, mitt i byn i en typisk amerikansk by, vars invånare har samlats för dragning i lotteriet. Det är en långsam upptakt med vänligt småprat och gnabb, och hela tiden undrar jag var det ska leda, vad är det egentligen för lotteri. 
Det oväntade slutet är förfärligt, och föranledde en storm av protester och hatbrev från läsarna till tidskriften "The New Yorker, där den först publicerades.
Länken ovan går till en pdf fil, uppenbarligen skannad, men inte rättad, så där finns en del konstigheter — men inte värre än att det går utmärkt att förstå den.


lästa noveller:
39. Läs en novell med en huvudperson som har ett husdjur   "Cats", ur novellsamlingen ""Be Good to Yourself. A Book of Short Stories" (1930), av Nellie McClung (en spännande och intressant bekantskap).



28. Läs en novell med ett lyckligt slut – Aunt Maryfrån Collected Short Stories av Fred M. White

25. Läs en kuslig novell — Cambric Tea av Marjorie Bowen 

29. Läs en novell med ett yrke i titeln  THE INCONSIDERATE WAITER, By J. M. BARRIE från "Stories By English Authors: London"

1. Läs en novell som är utgiven 2016 — "Melina" av Emelie Spak, ur novellsamlingen "Låt oss berätta — noveller från Värmland".


14. Läs en novell som utspelar sig på en ö — The Cobbler In The Devil's Kitchen, från "Mackinac And Lake Stories", 1899 av Mary Hartwell Catherwood
7. Läs en novell som handlar om en förälder och ett barn — "OATS FOR THE WOMAN" ur novellsamlingen "Humoresque A Laugh On Life With A Tear Behind It" (1920), av Fannie Hurst.
31. Läs en novell där någon råkar ut för en olyckshändelse  "The Reaper" (1922) av Dorothy Easton.
22. Läs en novell med något grönt i titeln — Green Gardens av Frances Noyes Hart, ur novellsamlingen The Best Short Stories of 1921.
 12. Läs en novell med en titel som består av fyra ord — Magpie Over the Hill från 1912, av John Galsworthy.
16. Läs en novell med en kroppsdel i titeln — "The Nose" ur novellsamlingen "The Mantle and Other Stories", av Nicholas Gogol.
17. Läs en novell där musik spelar en stor roll — "En riktigt bra jazzpianist" av Richard Yates, i översättning av Charlotte Hjukström från novellsamlingen "Noveller för världens barn 2009"
 8. Läs en novell av en författare som kommer från samma landskap som du bor i — "Säljes soffa" av Ingrid Rehnström, ur novellsamlingen "Låt oss berätta — noveller från Värmland".
20. Läs en novell som handlar om ett mord —"The unsolved Puzzle of the Man with No Face", ur novellsamlingen Lord Peter Views the Body (1928) av Dorothy L. Sayers

2 kommentarer:

  1. å, den läste vi i skolan, men det var så länge sedan att jag läste om den nu. du har rätt, den är verkligen förfärlig. när jag läste kom jag ihåg fast jag inte gjorde det innan jag började läsa.
    tror inte jag läst något annat av jackson, tyckte att den här var så läskig men skulle kanske läsa någon av hennes romaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Ja, jag har förstått att den hör till de obligatoriska novellerna på högstadiet i Staterna.
      Jag är lite kluven - håller med om att innehållet är ruskigt och inte inbjuder till att läsa mer av samma slag. Samtidigt tycker jag att hon kunde teckna en levande bild av det som hände, med småprat, knuffar och minspel - och det ger mersmak.
      Margaretha

      Radera