onsdag 28 december 2016

Temaknåp med utlottning på julens fjärde dag


är temat fåglar, och boken om måsen "Jonathan Livingston Seagull" av Richard Bach kommer genast för mig. 
Det är svårt att förstå att en bok som var så omåttligt i ropet när den kom 1970, förefaller totalt bortglömd i dag. Eller ska jag kanske vända på det och fråga mig hur i all världen en bok som i dag är så bortglömd, kunde vara så otroligt populär under 70-talet.
Jag vet arbetsplatser och organisationer som hade boken som tema, och satte upp citat ur den på sina anslagstavlor, mer eller mindre regelbundet. Och jag minns hur ungdomar tryckte måsar på sina T-tröjor, just den kvällen jag besökte deras kyrka. 
Nu när jag bläddrar i boken inser jag att jag inte minns så mycket av den, men att den bara är en annan vinkel på den amerikanska tesen att vem som helst kan bli vad som helst — till och med president.  

14 kommentarer:

  1. Den här har jag förstås hört talas om, men faktiskt aldrig läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Jag kan inte rekommendera den som en god bok - men det är intressant läsning, och ger en del att fundera över när det kommer till vad som får en bok att bli populär.
      Margaretha

      Radera
  2. Med risk för att göra mig totalt omöjlig nu, så tycker jag att den boken är jättefin! Minns att mina föräldrar läste den (på 70-talet förstås) och att jag själv skrev en större skoluppsats om den långt senare. När jag tipsade om boken på min blogg var det flera som blev besvikna, men JAG gillar den fortfarande :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joelinda,
      Så spännande att vi tycker olika! Jag tror inte att jag tyckte boken var dålig, när jag först läste den - men jag fattade nog aldrig vad som var så stort med den.
      Nu när jag bläddrar i boken, tycker jag bara att det är så tröttsamt med alla dessa amerikanska floskler - sådana som tyvärr blivit allt mer vanliga även här.
      Det skulle vara fruktansvärt trist om vi alla tyckte precis likadant!
      Margaretha

      Radera
  3. Richard Bachs böcker är underbara. Just den här har jag ännu inte läst, min favorit hittills är Curious Lives.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten,
      Intressant att höra att så många gillar den! Eftersom den inte gav mersmak har jag inte läst några av Bachs andra böcker.
      Margaretha

      Radera
  4. gillade denna mycket, finns kvar i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Har du läst den nyligen - eller minns du att du gillade den för en massa år sedan? I så fall skulle det vara intressant att höra om du tycker att den fortfarande håller.
      Margaretha

      Radera
  5. Helt okänd för mig, men man blir ju lite nyfiken på att läsa den och försöka lista ut varför den blev så populär. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggbohemen,
      Spännande om du läser, och berättar vad du kommer fram till!
      Margaretha

      Radera
  6. Svar
    1. Sara,
      Du ska kanske göra det, så får vi se till vilken grupp du sällar dig.
      Margaretha

      Radera
  7. Jag tyckte nog att den var en smula överskattad då, ungefär som Coelhos böcker nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Exakt min uppfattning - om båda författarna!
      Margaretha

      Radera