måndag 12 december 2016

Förlåt Niels,

Niels Gustav Meyn
11 december 1891 - 15 april 1957

Jag borde ha gratulerat dig i går — men det var först på eftermiddagen jag kom att tänka på dig, när jag och en vännina diskuterade (halv)dåliga ungdomsböcker från förra seklets första hälft. Inte förrän jag skulle lägga mig plockade jag fram några av dina böcker, och först nu på morgonen kom jag mig för att googla på dig.

Niels var en produktiv gosse, minst 400 verk finns i olika förteckningar, men förmodligen skrev han mer som aldrig har noterats. I sitt hemland Danmark, såg man ned på honom — han ansågs inte vara rumsren eftersom hans böcker betraktades som kiosklitteratur och biblioteken ville inte befatta sig med honom. Dessutom skrev han ofta under synonym, 29 olika psudonymer (här finns de man känner till) har någon räknat till — kanske var de fler, ingen vet särskilt mycket om honom i dag. Deckare, romaner, populärvetenskapliga verk, science fiction, barn- och ungdomsböcker, allt spottade han ur sig. 
Att jag plockade fram just "Lillgåsen", beror mest på att omslaget är så hiskeligt — redan som barn tittade jag fascinerat på det, och undrade om någon verkligen såg ut så, och stod på det viset. Det är gjort av David Ljungdahl, en etablerad konstnär och illustratör, som till och med är representerad på Nationalmuseet. Han står för många av omslagen till mina ungdomsböcker från tidigt 1900-tal, många av dem förfärliga. Innehållet i "Lillgåsen" är inte mycket bättre det, med sina schablonartade personbeskrivningar, men jag fnittrar åt det värsta, och läser lite här och var i boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar