tisdag 22 november 2016

En riktigt bra jazzpianist — novellutmaningen

17. Läs en novell där musik spelar en stor roll — "En riktigt bra jazzpianist" av Richard Yates, i översättning av Charlotte Hjukström från novellsamlingen "Noveller för världens barn 2009".

ett av styckena som spelas i novellen

En av fördelarna med att möblera om i bokhyllorna, är att jag rent fysiskt kommer i kontakt med böckerna. För även om jag dessförinnan visste precis hur många novellsamlingar som finns i min ägo, så blev det så mycket mer påtagligt nu när de fick en egen bokhylla. Visserligen hade jag bestämt mig för att inte försjunka i någon intressant bok, men att tjyvglutta i några, kunde jag naturligtvis inte avhålla mig ifrån. Så när jag ögnade igenom registret i "Noveller för världens barn, 2009", och såg att det fanns en novell med musiktema, så behöll jag boken framme.
För mig är Richard en ny bekantskap, som jag nog ska fördjupa. Trots att han fick goda recensioner under sitt liv, slog han inte igenom förrän några år efter sin död — om detta kan du läsa  i essän The Lost World of Richard Yates.
Jo, musiken spelar en stor roll i novellen, men det är vad som händer bakom musiken, mellan människorna, som är av betydelse. Komplicerade relationer, hudfärg och status behandlas på ett sätt som jag inte kan skaka av mig, berättelsen lämnar mig inte, inte ens nu, dagen efter avslutad läsning.

lästa noveller:
39. Läs en novell med en huvudperson som har ett husdjur   "Cats", ur novellsamlingen ""Be Good to Yourself. A Book of Short Stories" (1930), av Nellie McClung (en spännande och intressant bekantskap).



28. Läs en novell med ett lyckligt slut – Aunt Maryfrån Collected Short Stories av Fred M. White

25. Läs en kuslig novell — Cambric Tea av Marjorie Bowen 

29. Läs en novell med ett yrke i titeln  THE INCONSIDERATE WAITER, By J. M. BARRIE från "Stories By English Authors: London"

1. Läs en novell som är utgiven 2016 — "Melina" av Emelie Spak, ur novellsamlingen "Låt oss berätta — noveller från Värmland".

14. Läs en novell som utspelar sig på en ö — The Cobbler In The Devil's Kitchen, från "Mackinac And Lake Stories", 1899 av Mary Hartwell Catherwood
7. Läs en novell som handlar om en förälder och ett barn — "OATS FOR THE WOMAN" ur novellsamlingen "Humoresque A Laugh On Life With A Tear Behind It" (1920), av Fannie Hurst.
31. Läs en novell där någon råkar ut för en olyckshändelse  "The Reaper" (1922) av Dorothy Easton.
22. Läs en novell med något grönt i titeln — Green Gardens av Frances Noyes Hart, ur novellsamlingen The Best Short Stories of 1921.
 12. Läs en novell med en titel som består av fyra ord — Magpie Over the Hill från 1912, av John Galsworthy.
16. Läs en novell med en kroppsdel i titeln — "The Nose" ur novellsamlingen "The Mantle and Other Stories", av Nicholas Gogol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar