fredag 26 augusti 2016

Grattis Earl!

Earl Derr Biggers  
24 augusti 1884 - död 4 april 1933 

Att jag aldrig hört talas om Earl Derr Biggers betyder naturligtvis inte att han är varken okänd eller bortglömd. Jag inser snart att det nog är jag som är okunnig, för det finns en hel del både om och av honom på nätet — och dessutom finns hans böcker att köpa hos Bokus, för den som föredrar "riktiga" böcker, framför att läsa dem hos Gutenberg. 
Men eftersom jag har talat om bortglömda deckare de senaste dagarna, tycker jag att han passade in här och nu.
När jag läser att han skapade Charlie Chan, en kinesisk deckare, började det ringa en klocka — inte så att jag läst någon av hans böcker, men han har nämnts i radioprogram om den svenskättade skådespelaren Warner Oland, som hade rollen som Charlie Chan när böckerna filmades.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar