måndag 25 april 2016

Jag har fått pippi

Hade jag inte läst en bok på skärmen, så hade jag inte omedelbart kunnat slå upp ett ord, en företeelse, jag aldrig hört talas om, och jag skulle inte ha hittat en bild på det, utan att lämna stolen och slå i böcker, då skulle jag fortfarande leva i okunnighet om denna duvas existens. Och jag har fortfarande ingen aning om huruvida jag skulle kunna skaka fram en bild i någon av husets böcker. Kanske i Brehms "Djurens liv"  fast jag har ju fortfarande inget svenskt ord för duvan i fråga.

 "You look like a pouter pigeon," said Judy, "what have you got stuffed in there?"
Sanningen att säga, har jag aldrig kommit på tanken att fördjupat mig, varken i ordet duva eller i familjen Columbidaes liv och leverne. Jo, jag visste ju att det finns olika sorters duvor, även om jag inte hade kunnat räkna upp mer än skogsduvor, ringduvor och brevduvor  och så "mourning doves", som jag inte tror har någon svensk motsvarighet, men vars sorgsna "koande", kan bli enerverande i längden.  Nu läser jag att det finns över 300 arter av duvor! De största finns på Nya Guinea och väger mellan 2 och 4 kilo, medan de minsta, de amerikanska markduvorna, är små som gråsparvar och väger 22 gram.
Men mina nyförvärvade kunskaper slutar inte här, jag hittar en sida som avbildar de utseendemässigt, mest spektakulära.
 Frillback pigeon 
This breed is descended from rock pigeons, and through selective breeding has come to sport curls on the wing shield feathers, giving it an extra fancy appearance. While the frills look fun, judging these birds in competition is serious business, with points awarded based on color, the shape of its head, the shape of its body, the curl of its feathers and other criteria.

 Barb pigeon 
The barb pigeon has been around for a while, dating as far back as the 1600s in England. Most notable about this pigeon is the wattling around the eyes and beak, which can take up to two years to fully develop into the fleshy flower-like ring around the eye. 
 Ice pigeons 
The color of this breed is its namesake. It sports a pale grey (or "ice blue") color, but it also gets some of its unique look due to the powder down that covers the feathers in a white-ish dust, making it look even softer and more pale. Plus, it sports some fancy long feathers around its feet.

 English short-faced tumbler
tinkered with the size and shape of the whole head. This breed dates back to the 1700s or older. There has been a club dedicated to this breed since 1886.
 English carrier pigeon
This pigeon breed is unusual in many ways, but perhaps most notable is its huge eye ceres (of course, not as large as the Barb!) and wattling around the beak. Despite what you may think you know about carrier pigeons and message delivery, well, that's merely an ancient part of the breed's history. The breed is descended from pigeons that were used for that purpose, but today the English carrier breed is all show.

 Capuchin red pigeon
 Polish helmet pigeon
German helmet pigeon

Nej, jag har inte för avsikt att ägna mig åt duvavel  även om det kan förefalla så, när jag jag inte kan begränsa min förtjusning över alla dessa vackra fåglar. Jag är i själva verket lite tveksam till hur vi människor lägger oss i naturens gång, och avlar fram extrema utseenden och egenskaper, som inte alltid är så bra för djuren.


dove (n.) Look up dove at Dictionary.com
probably from Old English dufe- (found only in compounds), from Proto-Germanic *dubon (cognates: Old Saxon duba, Old Norse dufa, Swedish duva, Middle Dutch duve, Dutch duif, Old High German tuba, German Taube, Gothic -dubo), perhaps related to words for "dive," in reference to its flight.

Originally applied to all pigeons, now mostly restricted to the turtle dove. A symbol of gentleness from early Christian times, also of the Holy Spirit (as in Gen. viii:8-12), and of peace and deliverance from anxiety; political meaning "person who advocates peace" attested by 1917, from the Christian dove of peace.
pigeon (n.) Look up pigeon at Dictionary.com


late 14c. (early 13c. as a surname), from Old French pigeon "young dove" (13c.), probably from Vulgar Latin *pibionem, dissimilation from Late Latin pipionem (nominative pipio) "squab, young chirping bird" (3c.), from pipire "to peep, chirp," of imitative origin. Meaning "one easily duped" is from 1590s. Replaced culver (Old English culufre, from Vulgar Latin *columbra, from Latin columbula) and native dove.


duva


1du`va subst. ~n duvor 
ORDLED: duv-an
• typ av kuttrande fågel som har korta ben, kort hals och litet huvud och som gärna lever nära människor och är möjlig att tämja: duvhannebrevduvatamduvamata duvor på torgetduvorna lever mest av frön och frukterduvornas snabba flykti den kristna tron symboliserar ~n den helige Ande
BET.NYANSER: a) ofta med tonvikt på egenskaper som fridsamhet och kärleksfullhet: fredsduvade nyförlovade satt och kuttrade som två duvor b) överfört, spec. politiker som förordar en återhållsam politik {→hök}: i vietnamfrågan hörde han till duvorna i kongressen c) som smeksamt tilltalsord: min lilla ~
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. duva; gemens. germ. ord; ev. ljudhärmande
Och så en helt annan betydelse av ordet:

duva


2du`va verb ~de ~t 
ORDLED: duv-ar
SUBST.: duvande, duvning
• stampa (i sjön) om fartyg i hård motsjö
KONSTR.: ~
HIST.: sedan 1787; trol. identiskt med fornsv. duva 'doppa', besl. med djupdoppa

Men hur ordet användse i överförd betydelse lämnar jag därhän, så att jag hinner ut innan det börjar hagla eller snöa  igen.

pippi


2pipp`i subst. ~n 
ORDLED: pipp-in
• (i vissa uttr.) överdriven, ensidig intresseinriktning {→mani 1}: han har ~ på fotboll
BET.NYANS: galenskap, vansinne: det är rena ~n att inte försäkra huset
KONSTR.: (ha) ~ (på ngt)
HIST.: sedan 1920; ev. till da. pip 'galenskap, tokeri', med anslutning till 1pippi 1


6 kommentarer:

  1. Jag hittade hit från Bärbel, och nu har jag hållit på i flera dar att läsa din trevliga blogg. Jag är inte färdig än.
    Det är så roligt att läsa om alla olika ämnen du skriver om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till mattan Britten,
      Det låter förfärligt ambitiöst att läsa allt jag skrivit - jag hoppas att du orkar smälta allt, för som du säger är det en sannskyldig pyttipanna.
      Margaretha

      Radera
  2. Helt otroligt vad mycket det finns att lära! Det är ju fantastiskt. Aldrig har jag sett dessa ovanliga duvor, eller bikder på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,
      Ja, visst är det fantastiskt! Och skönt att veta att ingen människa, någonsin kommer att behöva bli sysslolös, med alla kunskaper som väntar runt knuten!
      Och går du in på Wikipedia, finns det ännu fler bilder, bland annat av färggranna duvor. Nästan, men bara nästan, så jag får lust att skaffa ett duvslag.
      Margaretha

      Radera
  3. Vilka fantastiska duvor! Man får ju nästan lust att gå med i något duvsällskap!

    Och vad intressant med den andra betydelsen av ordet duva. Och där få kanske (som du antyder) begreppet "att få sig en duvning" sin förklaring?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Jo visst har duvning med duva 2 att göra. Så många intressanta uttryck det finns, och många av dem förefaller vara på väg ut ur språket - eller används fel.
      Och så många fler vackra duvor, än de jag visar här, det finns!
      Bäst jag ger mig innan jag blandar in det engelska ordet duvet...
      För att inte tala om duven, som har med domna att göra.
      Margaretha

      Radera