onsdag 2 mars 2016

Grattis Agda!

Agda Holst, 
2 mars 1886 - 21 juni 1976
självporträtt, 1925
c

 Det finns förvånansvärt lite att läsa på nätet om denna skickliga konstnär. Men för den som vill veta mer om henne kan jag rekommendera Birgit Rausings bok "Agda Holst. Livet, konsten", som både finns på biblioteken och handeln.
Boken skildrar hela Agdas liv, och jag förundras över att jag, som för några år sedan inte ens visste vem Agda var, nästan känner en personlig sorg när jag kommer till bokens slut, och Agda dör. Förutom att jag uppskattar Agdas måleri, så beror det naturligtvis på att hon skildras av en skicklig författare och konstvetare.
 Man får följa Agdas utveckling både som konstnär och människa, under studier här hemma och i Frankrike och Tyskland — se hur hennes konst förändras genom såväl yttre händelser som personlig utveckling.
Att hon förefaller bortglömd i dag, kan bero på att hon var en anspråkslös kvinna — men hon hör nog till de få kvinnor som tog plats under sin livstid, och inte blev smädad för sitt kön. Tvärtom, hon uppskattades och respekterades av sina manliga kollegor. 
I Lisa Månssons artikel från 2008, i Tidningen Kulturen kan du läsa mer om Agda — stora delar av texten är direkt hämtade från Birgit Rausings bok.
 Linoliumsnitt, 1918
 Te på balkongen, Paris 1927
 Elin och azalean, 1917
Flyktingbåten, 1940-tal
Två världskrig går knappast någon obemärkt förbi, vilket syns både i hennes konst och brev. Om bilden ovan skriver Birgit Rausing:
 _ _ _ vistades hon periodvis i Tyringe, där hon kom i kontakt med flyktingar, vilkas människoöden grep henne mycket djupt. Hon målade bland annat den överfyllda Flyktingbåten, ett motiv som var aktuellt för flera av tidens målare, när de sökte ge uttryck för sin empati. Agdas flyktingbåt gungar under röda svällande segel över ett mörkt, upproriskt hav, men vid horisonten skymtar en ljusgestalt, kanske en symbol för räddningen. 

7 kommentarer:

  1. Intressant konstnär som jag inte heller kände till. Tack för tipset om boken.
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Så fick jag också en ny bekantskap i Agda. Noterar och hoppas att jag hittar henne på biblioteket.

    Karin

    SvaraRadera
  3. Ingrid och Karin,
    Även om ingen av er blir så betagen i hennes konst som jag blivit, så tror jag att ni finner boken intressant - och hoppas jag inspirerande!
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Agda promenerade säkert till Paradiset och drack det välgörande vattnet.

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,
    Säkert, för hon tycks ha varit där ofta - jätteroligt att kunna föreställa sig var hon gått!
    Margaretha
    som inte befinner
    sig i Kalifornien
    även om hennes
    dator säger så

    SvaraRadera
  6. Ska försöka få tag på den när vi kommer till Sverige i påsk.
    Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette, Gör det, du blir inte besviken!
      Margaretha

      Radera