fredag 12 februari 2016

Grattis Grattis Jan Ladislav!

 Jag fortsätter att grunna på hur jag ska organisera noterna, under tiden tittar jag på omslagen som täcker in hela skalan från förfärligt till konstnärligt. Läser namnteckningar med datum, och tillägnan — och inser att jag har mina släktingars minibiografier framför mig. 
Jan Ladislav Dussek 
12 februari 1760-20 mars 1812
x
Upptäcker att det är dags att gratulera en av pojkarna, Jan Ladislav som kom från en musikalisk släkt med många professionella musiker. Som så många av sin kollegor började han studera musik tidigt men tycks inte ha påbörjat sitt musikaliska resande förrän han var några och tjugo. 
Många av den tidens välkända personer  som Katarina den stora och Marie Antoinette  uppskattade och beskyddade honom.
Tyvärr gick det utför för honom, den en gång så söte pojken blev med tiden så fet att han inte nådde fram till klaviaturen, förmodligen var det fetman i kombination med en svaghet för starka drycker som lade honom i en alltför tidig grav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar