lördag 4 januari 2014

På julens elfte dag


läser jag Gun-Britt Sundströms "Bitar av mig själv".

Själv blir egen
Så skönt det är att efter en lång arbetsdag eller efter en bjudning med mycket folk, när man kommer hem och får klä av sig rollen och bli sig själv. Att vara ensam heter numera gärna att vara själv, och kanske är det bara när man är själv som man är sig själv.
Är man själv för mycket kan man lätt dock bli egen, något som jag själv har tillfälle att iakttaga eftersom jag sedan flera år är min egen. Som egen företagare, rörelseidkare i ordbranschen, tillbringar jag hela dagarna utan att så mycket som byta ett ord med någon levande varelse. I brist på annat sällskap börjar man snart umgås med Paranoia och Misantropia. Lämnad åt sig själv går man väl till sist ner sig totalt i sina idiosynkrasier och blir idiot (grek. idios = egen).
Om jag inte redan är helknäpp utan bara halvprillig så beror det nog på att jag inte är ensamstående annat än på arbetstid utan har mina egna därhemma. När man öppnar dörren till sitt eget och möter ett kaos åstadkommet av barnen med vidhängande kompisar, då blir man galen på ett annat mer socialt sätt.


I recommend "King Winter", by Anonymous

 The sky is dull and grey,
Piercing and chill the blast,
Each step resounds on the frosty ground,
Winter is come at last.

Mamma sits by the fire
Her little ones round her knees.
"How cosy we are, Mamma," they cry,
"Tell us something, if you please."

 "Tell us about King Winter,
And about Jack Frost, his man;
We'll not be noisy or naughty at all,
But as good as ever we can."

"Well then;" says mamma, "you, Jenny,
May knit and listen, my dear;
And Johnny may split up wood, to make
The fire burn bright and clear."

4 kommentarer:

  1. Boken "Bitar av mig själv" verkar intressant och läsvärd.
    Inte bara för att jag fortfarande irriterar mig på att man använder själv istället för ensam ännu mera allmänt än någonsin, utan för att det lilla stycket ger ett smakprov på en god författare. Tack för tipset, jag ska se om jag hittar den på biblioteket
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Så roligt att du blev intresserad! Jag är djupt imponerad av hennes goda svenska, det är en njutning att läsa henne - både för språkets och innehållets skull.
      Hon har inte skrivit jättemånga böcker, och jag har inte ens läst alla, men rekommender dig att botanisera på ditt bibliotek. Har de inte den här boken, så kan du köpa den - på Bokus kostar den en bra bit under hundringen.
      Margaretha

      Radera
  2. Gun-Britt är bra! En av hennes romankaraktärer har till och med skickat en av mina till analyssoffan en gång. Det var väldigt roligt!

    http://www.karinenglund.com/2011/05/rolig-tavling-avgjord/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, Gun-Britt är suverän!
      Hur gick det för Karl - gick han från analysen, som en ny och bättre människa?
      undrar
      Margaretha

      Radera