lördag 26 januari 2013

En katt, en bok och så te förstås.


Kanske blir det en brasa senare i dag, för det har börjat snöa, och då gäller det att anlägga moteld.

Det måste vara minst tio år sedan jag lärde känna Veryl på en ”lista” för textilare. Hon bor i (på?) Hawaii, så vi har aldrig träffats i levande livet — men som alla vet, är det rent förunderligt hur väl man lär känna varandra i bloggoversum. Veryl är en skicklig textilare, som behärskar många tekniker, lapp- och stickade täcken, kumihimo, spånad och vävning för att nämna några. Dessutom skriver hon deckare, som nu finns att köpa i Sverige.

Det är länge sedan jag hade någon ro att läsa, men när ”Murder Spins a Tale”, damp ned i postlådan, och jag slog mig ned med den, återkom läslusten. Inte för att det är en deckare, för det är inte min favoritgenre, men för den lättsamma och hemtrevliga tonen i boken. Det är en ”pratig” bok — men inte pladdrig — med ett ledigt och gott språk. Naturligtvis utspelar den sig i en textil miljö, bokens jag, Martha, har en affär där hon säljer textilier och textilrelaterade artiklar, och ger dessutom kurser i olika textila tekniker.
Jag har inte hunnit längre än till mordet, och ser med spänning fram emot att fortsätta läsningen.


Murder Spins a Tale
A Flock and Fiber Mystery
av Veryl Ann Grace 

2 kommentarer:

  1. Ahhh, underbar kisse, vacker mugg och pläd! Men bäst av allt att du fått tillbaka läsglädjen!!!
    Jättekram från
    Mette

    SvaraRadera