onsdag 7 november 2012

Ännu ett lästips

från Johannes och mig.

Minnen från en regnig dag trillar över mig när jag upptäcker boken “Mind Amongst the Spindles”, den innehåller artiklar från tidskriften “The Offering”, som alla är skrivna av kvinnor som arbetade vid textilfabrikerna i Lowell, Massachusetts. 
Medelåldern på “the mill girls” var 24 år, och i snitt arbetade de vid fabrikerna i fyra år. Jag hoppas att de flesta kunde gå vidare till ett bättre liv. Det var flickor och unga kvinnor som arbetade mellan klockan fem på morgonen och sju på kvällen — en arbetsvecka på 73 timmar. Dessutom förväntades de gå i kyrkan varje söndag. 

Katherine Patersons bok “Lyddie” handlar om en ung flicka som efter att ha blivit avskedad från värdshuset där hon i det närmaste var livegen, beger sig till Lowell för att arbeta vid textilfabrikerna. Det är en skönlitterär ungdomsbok, men det är uppenbart att författaren har gedigna kunskaper om hur det var att arbeta vid fabrikerna.
Boken finns översatt till svenska, men jag minns inte den svenska titeln.

Tyvärr kan jag inte dela med mig av mina diabilder från mitt besök i Lowell, men jag rekommenderar alla som råkar vara i den delen av världen, att besöka textilmuseet, och deltaga i åtminstone en av de guidade turerna.
Det var som sagt en mycket våt dag jag tillbringade där, så våt, att vår guide flera gånger försökte avsluta turen som innebar mycket promenerande i staden. Det var bara mina två väninnor och jag i turen och, till guidens illa dolda förtret, insisterade vi på att få se allt.


January 19, 1909. Macon, Georgia. 
"Some adolescents in Bibb Mill No. 1." 
Photograph and caption by Lewis Wickes Hine

6 kommentarer:

  1. Intressant! Den där boken ska jag sätta någon bibliotekariebekant på att leta upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Upptäckte just nu att Lyddie finnspå Bokus:
      http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=Lyddie&language=&ac_used=yes

      Den andra finns ju hos Gutenberg.
      Margaretha

      Radera
  2. Kisses, vilka bilder! Jag besökte spinnerier i Boråstrakten när jag praktiserade på rehabkliniken i Borås på sjuttiotalet. Rena helvetesplatser. Ohyggligt dån och luften fylld av damm. Kan förstå de slitna uttrycken i flickornas ansikten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Svårt att föreställa sig att det säkert var mycket värre på den gamla förfärliga tiden!
      Jag har besökt engelska fabriker (ockaå på 70-tlaet), och varit evig tacksam att jag inte behövde arbeta där.
      Margaretha

      Radera
  3. Jätte rolig att läsa! Där arbetade jag som guide på loven några somrar.
    Min favorit tur var den på kanalerna, men jag vet exakt vilken tur ni tog. Den är lång så jag skrattade när jag läste hur guiden ville avsluta den!

    Det var ett förfärligt jobb för flickorna som arbetade där, jag nästan vill gråta när jag ser bilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Tänk, vi kanske sågs!
      Vi hade tänkt att ta kanalturen, men min kompis blev magsjuk och vågade inte sitta tre timmar i en båt, utan att kunna gå avsides! Nästa gång!

      Ja, visst vill man gråta när man tänker på hur flickorna fick slita.
      Margaretha

      Radera