tisdag 23 oktober 2012

Det råder ingen tvekan

The Tiger
Franz Marc

om, att jag är kattig (en riktig katta, skulle nog somliga säga), men att jag äger en del andra personlighetsdrag förvånade mig mer.
Du kan också svara på 72 frågor och få reda på vilken personlighetstyp du är — och vilket av de sexton djuren du liknar mest. (Jag är INTJ  om man ska tro testet).


Extroverts (types beginning with “E”):

ENTJ: king of the jungle
ENTP: charming and clever
ESTJ: strict and aggressive
ESTP: subtle and opportunistic
ENFJ: loyal and affectionate
ENFP: spontaneous and creative
ESFJ: gentle and caring
ESFP: fun and entertaining

Introverts (types beginning with “I”):

INTJ: solitary hunter
INTP: wise and calm
ISTJ: slow but tough
ISTP: secretive and unpredictable
INFJ: rare and fascinating
INFP: free spirited and kind
ISFJ: territorial and protective
ISFP: harmless and sensitive


Japansk tiger skärm, 1781
Maruyama Okyo

Men vilken slags tiger jag är, är en annan fråga.


Sibirisk tiger
Lynn M. Stone 
 Tiger på jakt
Elizabeth Pringle

 Tiger unge
Martin Harvey

Baby tiger
Sophie Harding

10 kommentarer:

  1. Här kommer en tiger till, haha!
    Kanske därför vi är på kattvåglängd bägge två?

    SvaraRadera
    Svar
    1. olgakatt,
      Ja, vi har kanske lite av Kiplings katt i oss.
      Margaretha

      Radera
  2. Mjaauu, kurrkurr...maka på er. Här kommer en tigerhona till:)..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Då är vi tre tiger tanter - tanter med klös!
      Margaretha

      Radera
  3. Du är ju den sista kramgoa tigern med dolt klös!
    Jag är gentle och caring, en elefant!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Det finns nog folk i min närhet, som inte tycker att klöset är dolt - och de tycker definitivt inte att jag är kramgo!

      Då blir du kanske ledare för din elefantsamling! Så passande.
      Margaretha
      som alltid
      gillat
      elefanter

      Radera
  4. Lite skeptisk mot tester av alla de slag satte jag ändå igång. Och trots att det kändes som om jag svarade ologiskt framhärdade jag med att svara det som var mest mej eller ja på varje fråga. Och har man sett – en panda! Rådgivartypen. Språkmänniskan. Och vad har jag haft för jobb då? Just det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Jag är nog förfärligt scheptisk (som en bekant plägade uttala ordet) mot alla slags test, men jag måste ju erkänna att det stämde förvånansvärt väl.
      Undrar hur det går om man gör om det, om jag skulle pricka i samma svar då - eller om jag skulle bli en lite förskrämd kanin då.
      Margaretha

      Radera
  5. Här är vi en uggla (maken) och en jycke. Vi blev båda förvånade över hur bra det stämde.

    Haha, klös på, jag tror det behövs. Jag inser hur bra vi har det när jag läser om er kamp. Jag har tipsat om bloggen utan att säga något mer än att den är läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva och Fred,
      Har grunnat på om det stämmer med den vi är - eller med den vi vill vara.

      Det gäller att orka klösa.
      Jätteglad att ni inte behöver göra det - och ännu gladare att Fred mår bättre!
      Margaretha

      Radera