lördag 15 september 2012

Grattis Gunnar!

Bengt Gunnar Ekelöf
15 september 1907 - 16 mars 1968 

Jag tror på den ensamma människan
på henne som vandrar ensam
som inte hundlikt löper till sin vittring,
som inte varglikt flyr för människovittring:
På en gång människa och anti-människa.

Hur nå gemenskap?
Fly den övre och yttre vägen:
Det som är boskap i andra är boskap också i dig.
Gå den undre och inre vägen:
Det som är botten i dig är botten också i andra.
Svårt att vänja sig vid sig själv.
Svårt att vänja sig av med sig själv.

Den som gör det skall ändå aldrig bli övergiven.
Den som gör det skall ändå alltid förbli solidarisk.
Det opraktiska är det enda praktiska
i längden.

2 kommentarer:

  1. ekelöfs poesi var den första jag läste på svenska. jag förstod nog inte så mycket, men jag tyckte ändå om hans dikter och fortsatte att läsa honom. nu är han en favorit.

    SvaraRadera
  2. Debbie,
    Lyrik kan vara svårt nog på ens modersmål - det gäller att vara uthållig när man läser det på andra språk. Ofta tror jag att det är som du säger, att även om man inte förstår allt, så kan man tycka om en del poesi - och det gör att man återvänder till den.
    Margaretha

    SvaraRadera