lördag 11 augusti 2012

Stjärnfall

Meteorstorm
I det lokala bladet står att läsa:
Titta upp i kväll och önska dig något. I natt är det stor chans att få se stjärnfall, eller meteroitnedfall, då jorden passerar meteorskuren Perseiderna, som är stoft från Swift-Tuttle komet. Jorden går förbi Perseiderna varje år i augusti.

En utflykt på nätet visar att det inte bara är mitt blad som noterar stjärnfallet. Många tidningar skriver om det, och både radio och TV uppmärksammar det. Den som är mer intresserad av fakta än mina minnen får ta’ en sväng på nätet.

Hos mig väcker det slumrande minnen. Den sommaren jag fyllde 16 år, deltog jag i ett internationellt scoutläger i Värmland. Efter lägret fick de utländska gästerna bo en vecka i en svensk familj. Den sista lägerdagen visade det sig att det fattades en familj — Joanie från Kanada stod utan värdfamilj. En annan familj kom till undsättning — problemet var bara att de inte hade några döttrar, bara tre söner, vilket de kanadensiska ledarna ansåg var oacceptabelt! Det löstes genom att även jag gästade familjen (som moralens väktare?).
Killarna som alla var något äldre än Joanie och jag, var alla tre intresserade av astronomi, och höll reda på vad som tilldrog sig bland himlakropparna. Så en kväll i början av augusti ställde de ut vilstolar och filtar på altanen, för att vi skulle kunna beskåda stjärnfallet som sades bli spektakulärt just den natten.
Och det blev det. Det berättade de för mig när de väckte mig för att vi alla skulle gå in och lägga oss.

2 kommentarer:

  1. Astronomi är spännande. Ändå har jag bara doftat litet på det i ena kanten..En kund som var här för någon dag sedan berättade att hon hade fått en kurs i astronomi av sina barn och att det var det bästa som hade hänt. Man får ett annat perspektiv sade hon. Men hon skrattade till och sade att hon somnade allt som oftast när hon var ute och tittade på stjärnorna.
    Jag önskar mig alltid någonting när jag ser ett stjärnfall. Det hör till helt enkelt

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Fast jag kan näst intill ingenting om astronomi, tycker jag också att det är jättespännande - och så vackert!
      Man ska nog vara natuggla för att klara att studera natthimlen.
      Margaretha
      som också önskar
      - fast det nu är
      länge se'n hon
      fick anledning
      att önska

      Radera