måndag 11 juni 2012

Om morötter

"Flockarna icke sällan handsbreda under blomningen, men sammandraga sig sedan så att de något likna vissa fogelbon...
...Rostad skall den kunna nyttjas i stället för kaffe. Men allmännast användes den till mat. Morötter utgöra dessutom ett ypperligt boskapsfoder, som göder bra och gör mjölken mycket gräddrik och tjenlig till smörberedning. Äfven örtståndet är ett nyttigt boskapsfoder; bladen kunna ock lagas som spenat."

   Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria I av C. F. Nyman (1867)

The Cook
Jean Baptiste Santerre


Imagine! Eating carrots five time a week or more Cold slash your risk of stroke by an asounding two-thirds, or 68 percent compared with eating carrots but once a month or less! That’s the dramatic finding of a recent large-scale Harvard study that trackad nerly 90000 women nurses for eight years. Spinach was also a particularly potent stroke deterrant. Part of the protection comes from beta carotene in carrots and spinach.
                            Ur ”Food — Your Miracle Medicine” av Jean Carper 

Det innebär att jag lever farligt eftersom jag inte äter morötter så ofta. Faktum är att jag visserligen tycker om råa morrötter, men inte äter det så ofta. Det vill säga det blir lite oftare nu, efter ett möte med en okänd dam vid konsums morotsbinge. Vi kom att tala om sagda grönsak, och jag nämnde att jag tyckte det var svårt att förvara morötter. Hon talade då om att hon lät dem ligga kvar i plastpåsen i vilken hon också la’ en bit hushållspapper. Detta enkla knep gör att jag nu vågar köpa fler morötter, än tidigare, eftersom morötterna håller sig fräscha länge, på detta vis.
 Jag inte bara äter mer morötter, morotstankar började göra sig gällande. Ordet morot har jag alltid trott kommit sig av att moroten växer på pinnmo — och då tänker jag närmast på den vilda, som finns på min sommarö.

mo subst. ~n ~ar 
ORDLED: mo-ar
1 grusig, torr slättmark vanl. högt belägen och bevuxen med tall: tallmo
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. mo(r) 'sandhed'; besl. med isl. 'skrapa; gnida'; av omdiskuterat urspr.

2 (knappast plur.) en kornig jordart på gränsen till sand: pinnmo
HIST.: sedan 1649; se mo 

Men så är det tydligen inte alls — se här:

mo`rot subst. ~en morötter 
ORDLED: mo--rot-en
• en näringsrik, långsträckt rotfrukt med rödgul färg: morotsfärgad; morotsland; morotspuré; morotssaft; rårivna morötter; ~en är rik på karotin; kalops med morötter
BET.NYANSER: a) om motsvarande (flockblomstriga) växt b) överfört belöning som ställs i utsikt för visst arbete: Englandsresan var en effektiv ~ för klassen
IDIOM: käppen och ~en hot och lockelser
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. mororot; efter lågty. morwortel med samma bet., till more 'morot' och wortel 'rot'; jfr murkla

mur`kla subst. ~n murklor 
ORDLED: murkl-an
• (typ av) säcksvamp med kägel- eller sadelformig, veckad fruktkropp vanl. ätlig efter förvällning: hattmurkla; murkelstuvning; stenmurkla; toppmurkla; rapphönsbröst med stuvade murklor
HIST.: sedan 1639; efter ty. Morchel med samma bet., till Möhre 'morot'; jfr morot

I min kokbok “The Best of Shaker Cooking”  finns det flera intressanta morotsrecept. Vad sägs till exempel om 

”Carrots in Cider #2”
Enfield Shaker Village, Connecticut


3 cups sliced carrots 
3 tablespoons butter
1 cup cider (maybe more)
½ teaspoon salt
¼ pepper

Slice carrots Fairy thin, add water, cider and seasonings. Cook slowly in covered pan until carrots are tender. Add butter. Remove cover for last 2 minutes of cooking. Serves 4 — 5.


Om uttrycket ”morot och piska” säger Pelle Holm:
Behandla ngn med moroten och käppen (eng. with a carrot and with a stick); med anspelning på Winston Churchills tal vid presskonferensen med de amerikanska journalisterna i Washington 25 maj 1943: Vi ska behandla den italienska åsnan från båda ändarna, med moroten och käppen; med syftning på löftena om fördelar för brytning med Tyskland och på bombning och hot om den förestående invasionen.
Hos Wikipedia kan man läsa tillägget: Men talesättet förekom i engelska redan 1789. I andra språk är moroten ersatt av sötebröd (tyska) eller pepparkakor (ryska).


Morot

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 186 kJ
Energi 45 kcal
Protein 1 g
Fett 0,2 g
Mättade fettsyror 0,1 g
Kolhydrater 9 g
Fibrer 2 g
C-vitamin 6 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 14 mcg
Järn 0,2 mg
Zink 0,3 mg
Kalcium 24 mg
Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedeldatabas, version 2012-01-26




12 kommentarer:

  1. Du är obetalbar Margaretha!!!!!!!
    Härligt inlägg! Oj så mycken kunskap på så få rader. Men den där cidern får nog vara för min del. Plastpåse med hushållspapper ! Hurra.
    Har du provat att köra morot och apelsin i mixer ( blender)och vatten till en sorts drink? Jättegott, och föreställer jag mig VÄÄÄLDIGT nyttigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisette,
      Jag tror inte heller att jag kommer prova cidervarianten - det låter för sött med cider till redan söta morötter. Men din drink låter god!
      Margaretha

      Radera
  2. Jag håller med Lisette! Du är oslagbar!:)
    Hushållspappret skall tas till bruk här. Jag har en halv säck med morötter och tiden lider för dem...aha, det blir säkert några drinkar också ser jag.
    Festligt för jag har haft litet huvudbry angående morötterna idag. Tänkte att jag måste riva dem och lägga dem i frysen...Nu fick jag andra ideér

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Oslagbar - det måste väl betyda att det inte går att slå på mig. Det låter betryggande!
      Jag provade faktiskt ett annat recept ur shakerkokboken, i dag. Ett som jag tror går att utveckla. Jag ska kanske lägga ut det och ett par till som ser lite intressanta ut.
      Margaretha

      Radera
  3. Har alltid ätit mycket morötter. Måste riva dem nuförtiden eftersom mina tänder inte riktigt klarar av att tugga så hårda saker som morötter. Men det spelar ju ingen roll. Tror att morötter är mycket bra för kroppen. Känns bra att de kan förhindra stroke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Det kan vara stor skillnad på morötter och morötter. De träiga, som mest smakar terpentin, kan jag leva utan. Men jag tycker att det blivit bättre på morotsfronten de senaste åren.
      Det är gott att riva med ett äpple.
      Margaretha

      Radera
  4. Här går det åt mycket morötter i olika former. Mossagården (som blev utsatt för fult dataintrång i går) levererar mycket ekologiska i min veckolåda. Ibland i alla möjliga kulörer från vita till mörklila, alla lika goda. Skulle jag nån gång tycka att det blir för mycket så gillar ju hästen också dem.....
    Tunnskivade i marinad med olja, vitlök och andra kryddor är en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Det är väldigt snyggt att lägga upp morötter i olika färger - även om det inte är någon större skillnad på smaken.
      Jag kommer aldrig iväg till våra ekologiska odlare, så jag får hålla tillgodo med konsums grönsaker.
      Margaretha

      Radera
  5. Jag har för mig att jag sett en bild av dig med en rolig tröja med en morot på?
    Jag har inte ens tänkt på varför det heter morot. Men nu vet jag!
    kram från
    Mette

    SvaraRadera
  6. Flette-Mette,
    Jag tänkte faktiskt på den tröjan när jag skrev inlägget - hade jag haft kamera och/eller skanner hade den varit med. Fast bilden har jag inte - tror det var en Lasse tog av mig och Anders.
    Trevligt att jag kunde bidraga till din morotsliga bildning.
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Brüderlein som är galen i morötter, men inte i kaffe, provade att rosta och brygga morotskaffe när han läst det här. Han sa att det smakade som utspädd vidbränd morotsjuice. Det glömde jag berätta ända till jag läste din kommentar om kaffesurr i kväll. Han kommer nog att fortsätta att dricka litervis med morotsjuice i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      Det låter som det är tryggast att hålla sig till den traditionella morotsjuicen - som jag tycker är jättegod.
      Dricker han så mycket juice, Brüderlein dyn, att han fått gyllene hy? Det har jag träffat på ett par människor som fått. En av dem tappade även ögonbrynen!
      M

      Radera