lördag 23 juni 2012

Från min hängmatta

The Hammock
William Chadwick

En vän som läser högt för dig, där du ligger i hängmattan — och plockar upp dig, om du ramlar ur — låter väl perfekt. Dessutom är det alltid trevligt att diskutera vad man läser. En liten (7500 ord) bok, men naggande god är ”Here is New York” av E. B. White. Boken skrevs 1948, så mycket av det författaren berättar om, finns inte mer. Icke desto mindre är den charmig bok, väl värd att läsas av alla som kan sitt New York i dag, och som vill veta hur det såg ut i går. ”New York Times” har utsett boken till en av de tio bästa som någonsin skrivits om New York City.
För den som grunnar febrilt över var den hört författarens namn tidigare, kan jag berätta att jag talat om honom flera gånger tidigare, och kommer att tala om honom igen. Han hör till mina favoriter — i synnerhet hans essäer, en av dem finns i ett tidigare inlägg. Det är också han som skrivit "Charlotte's Web", som heter ”Min vän Charlotte” i svensk översättning.


2 kommentarer:

  1. han är också en av mina favoriter, ändå har jag aldrig hört talas om here is new york! den ska jag köpa på en gång. tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Du kan nog NYC bättre än jag, så det ska bli roligt att höra vad du tycker om boken.
      Margaretha

      Radera