fredag 1 juni 2012

Från min hängmatta

Long stormy spring-time, wet contentious April, 
winter chilling the lap of very May; but at length
 the season of summer does come. 
...........................................  Thomas Carlyle


Girl in a Hammock, 1873
Winslow Homer

För många tycks sinnebilden för sommar vara en hängmatta och en bok — gärna med sjöutsikt. Så är det även för mig, fast jag tycker det är obekvämt och långtråkigt, och sällan nyttjar någon av mina hängmattor.  Men jag hänger gärna upp dem, bara för att det ser så somrigt och inbjudande ut. 


11 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är gräsligt obekvämt i hängmatta och är rädd att ramla ur. Som barn tyckte jag det verkade väldigt exotiskt och var sur att vi inte hade någon men nu kan jag inte tänka mig att skaffa en. En vilstol, typ BadenBaden, är mycket bekvämare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Jag tycker till och med att badenbaden är för vräkigt - jag vill sitta upprätt men omsluten. Det värsta med hängmattor är nog att komma i och ur - omöjligt att göra det med grace och värdighet!
      Margaretha

      Radera
  2. Hängmattor ser inbjudande ut men måste nog hålla med Olgakatt att de inte är särskilt bekväma. Föredrar nog en bekväm stol i skuggan. Sitter aldrig numera i solen. Den är alldeles för stark på sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Har aldrig gillat att vistas i solen, skugga eller halvskugga passar min hudtyp bäst - och så en bekväm stol.
      Men bilder på hängmattor gillar jag!
      Margaretha

      Radera
  3. Skulle aldrig kunna ligga i en hängmatta med min rygg! Men visst SER det trevligt ut. Jag sitter helst rakt upp och ner på en vanlig köksstol och läser.

    Idag var jag tvungen att ta handskar på mig när jag var ute i trädgården för att vattna. Jag frös om händerna...
    Ingrid som trivs bäst när det inte är FÖR varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Nej, hängmattor ska beskådas, men inte nyttjas!
      Kallt och blåsigt här - tvätten torkade på nolltid.
      Margaretha

      Radera
  4. Ack ja, jag brukar sova så gott i en hängmatta. Att läsa i den är otänkbart. Jag tuppar av nästan på direkten eller så ligger jag där och bara stirrar upp i trädkronorna och mår som en hängmatteprinsessa.
    Har du slut på pralinerna?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Du verkar vara den enda av oss som gillar att ligga i en hängmatta.
      Mina praliner ta'r aldrig slut eftersom jag inte är så förtjust i dem.
      Margaretha

      Radera
    2. Det är i och för sig rätt länge sedan jag låg i en hängmatta, men jag tyckte om det..att läsa i den, nej men sova och bara vara är bra. I och för sig så kan jag stå och sova också om det behövs

      Karin

      Radera
  5. Kara amiko,
    Kio se vi povis kuŝi en la hamako por tempo, kaj legante bonan libron, mi kredas ke vi bezonas ĝin! Mi scias ke vi havas malfacilaĵojn, sed mi esperas ke vi povas helpi, kvankam mi scias ke okazis ĉi-jare ĝuste nun. Vi ankaŭ bezonas pensi pri vi mem, do vi ne bruligu vin mem. Mi pensas pri vi kaj vin en la lumo! Multaj brakumoj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christie,
      Aj, do mi estas rusta en la lingvo flanko! Devas preni iom helpo, kaj miras kiel preciza estas? Iu evidente klaĉi. Mi provos viziti ilin imaginara hamako tiel ofte kiel mi povas - sed la sancoj estas malmultaj. Dankon pro via antaŭzorgo, gi estas malfacila, sed kiu iam diris ke la vivo devus esti facila?
      Margaretha

      Radera