måndag 20 februari 2012

Om att katalogisera



För rätt precis tre år sedan berättade jag i ett inlägg hur jag börjat katalogisera våra böcker, den här gången i datorn. Tro nu inte att jag tappade sugen och la’ av bara för att jag inte nämnt saken igen — nej då, jag katalogiserar oförtrutet vidare. Men det går långsamt, ibland för jag in rätt många böcker i ett svep, men så kan det gå perioder då jag inte ens kommer ihåg att jag ska föra in de nya böckerna.
Men nu kan jag berätta att det funkar — till och med bättre än jag trodde när jag började. Jag kan länka till lämpliga artiklar och recensioner på nätet, och jag har börjat skriva in lämpliga ledord som etiketter. Till exempel natur, katter eller namn på ett land som förekommer i boken — för ibland minns jag ju varken titel eller författare, har bara en vag idé om vad boken handlar om.
En sidoeffekt av att organisera sina böcker är att jag blir sugen på att läsa om många av dem, när jag plötsligt ser titeln och en bild av boken. Om det är bra eller inte, har jag inte kommit fram till ännu. Med alla olästa böcker som väntar är det naturligtvis korkat att sätta sig tillrätta med de gamla go’bitarna, men ibland är återseendet så glatt att det lyfter upp mig över dagens horisont.
Tänkte att, vare sig jag läser om eller inte, så kan jag ju presentera en del av de gamla vännerna — när andan faller på. Det blir alltså snarare presenta-tioner än recensioner, eftersom jag själv inte är särskilt road av recensioner.  
Och jag börjar med ett par, inte särskilt gamla böcker, “Fax Me a Bagel” och “ Never Nosh a Matzo Ball” av Sharon Kahn. 

10 kommentarer:

  1. Jag kom på att jag kanske skulle ha kommenterat här och inte på det gamla inlägget. Jättesmart i alla fall, fast jag tror inte att jag skulle orka göra färdigt om jag började. Ska tänka på det.

    SvaraRadera
  2. Annkatrin,
    Spelar ingen roll var du kommenterar - jag läser dem alla. Det ta'r onekligen tid, men det är ju jag själv som bestämmer hur idog jag ska vara. Helt OK om det skulle ta' resten av livet i anspråk för mig. Ja, det gör det naturligtvis - i alla fall så länge jag köper böcker.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag är imponerad och grön av avundsjuka!

    Karin, nu både schnuvig och grön

    SvaraRadera
  4. Ohoj,
    Så snyggt du har på ditt skrivbord!!!!
    A Wild Herb Soup, handlar den om den där franska motståndskvinnan? Det var nyligen någon här som pratade om den tror jag, men jag kan inte komma på vem.
    kram från,
    Mette

    SvaraRadera
  5. Piffigt Karin,
    Kanske kan visa upp dig på cirkus. Grön-schnubiga damen - borde kunna dra' in en del slantar. Du får omgående sluta med huskurerna och odla ditt scnubiga yttre.

    Mette,
    Javisst, det är väl inget konstigt med det - så har mina skrivbord alltid sett ut!
    Jo, det är den kvinnan du hört talas om! Den är mycket läsvärd. Ser nu att jag glömt att skriva dit originalets titel.

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Ack, hade jag kommit lika långt som du i systematiseringen...

    SvaraRadera
  7. jag har läst alla böckerna om ruby rothman. jag tycker de är roliga och spännande.
    nu känner jag att jag också borde få ordning på mina böcker. men det är ett jättejobb, suck. men det låter som du har fler, jag tror inte att jag har 5 ton böcker! när jag flyttade klarade vi faktiskt alla böckerna själva, men det var jobbigt och jag har fortfarande inte fått ordning på dem fast det var flera år sen.
    nu ska jag titta en gång till på hur du egentligen gör det.

    SvaraRadera
  8. Jag blir helt matt bara jag tänker på det - jag skulle nog få tillbringa några år vid datorn om jag skulle katalogisera alla våra böcker. Jag kunde möjligen tänka mig att skriva upp de böcker som står på bokhyllorna i mitt rum, men det ser jobbigt ut när jag tittar mig omkring...

    Fast det vore bra så att jag inte köper dubbelt på rea. Det har nämligen hänt. Fast i år har jag lovat mig själv att inte sätta min fot i en bokhandel. Få se om löftet håller...
    Ingrid som hittills gjort sig av med EN bok till SPF:s lotteri.

    SvaraRadera
  9. Du/ni måste ha en stor samling böcker. Tänk om min pappa hade varit så ordentlig. Han hade ett privat bibliotek på runt 20,000 böcker i källaren i Enebyberg. Vi försökte skapa en viss ordning men lätt var det inte. Skulle vilja se hur man faxar en bagel. ;)

    SvaraRadera
  10. Viola,
    Om du börjar i dag, så är du där om tre år!

    Debbie,
    Roligt att höra att du läst dem alla - och tycker om dem! Tror inte att jag tänker köpa dem jag inte har, men kanske låna nån gång.
    Det var ju flyttgubbarna som sa’ att vi har fem ton böcker - de borde väl vara vana att uppskatta sådant, jag har ingen aning.
    Att flytta kan vara en plåga, men samtidigt en anledning att röja och organisera - om inte allt går så fort att man bara trycker in saker i hyllorna för att de ska se skapligt ut.
    Kul om du kan bli inspirerad till stordåd!

    Ingrid,
    Jag räknar faktiskt inte med att någonsin bli färdig - det får inte bli en börda, utan något jag gör för att det är roligt att gå på upptäcktsfärd i bokhyllorna. Får jag ordning på skönlitteratur (alla språk), lyrik och referenslitteraturen så är jag överlycklig.
    Det har hänt mig flera gånger att jag letar efter en bok utan att minnas författaren och ibland den korrekta titeln, med det här systemet så ska det inte behöva hända.
    Jag har gett bort böcker, men det märks inte. Men jag behöver inte undvika bokhandlar - för det har vi inga här. Det är åratal sedan jag satte min fot i en - saknar att inte kunna rota runt i antikvariat. Fast nätbokhandlarna är ju lika farliga de.

    Anne-Marie,
    Jag har faktiskt inget begrepp om hur många böcker vi har. Om jag väger en medelstor bok, så borde jag kunna räkna ut hur många sådana som går på fem ton - om nu det var en korrekt uppskattning.
    Ditt bibliotek har kanske Sharon Kahns böcker - eller kan ta’ hem.

    Margaretha

    SvaraRadera