lördag 14 januari 2012

Grattis Zacharias!

Zacharias Topelius
14 januari 1818 - 12 mars 1898
Porträtt målat av R.W. Ekman


Det finns så mycket att säga, eller rättare sagt läsa, om den gode Zacharias, att det är svårt att veta i vilken ände man ska börja. Den här sidan har många intressanta länkar.
Han var ju historiker, och många älskar hans “Fältskärens berättelse” — den har jag aldrig lyckats ta’ mig igenom — för mig är han mer en sagofarbror. Dessutom har han ju skrivit många dikter som blivit tonsatta, många som vi säkerligen känner igen utan att tänka på att det är Zacharias Topelius som skrivit dem.
Bland psalmerna känner vi kanske bäst till “Giv mig ej glans, ej guld ej prakt”. Och vi är nog många som tänker på den romantiska dikten Vintergatan om  Salami och Zulamit när vi klara kvällar ser vintergatan.

4 kommentarer:

  1. I min barnbokshylla fanns ett stort antal "Läsning för barn" av sagofarbrorn. Jag läste dem om och om igen, särskilt vissa berättelser som var i form av pjäsmanuskript. Far kom hem med böckerna litet då och då, tror att han köpte dem på antikvariat för ingen av mina kamrater hade dessa böcker.

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Jag har också flera delar av "Läsning för barn", tror att det finns sju eller åtta delar - men så många har inte jag. Mina är gamla och sönderlästa, vet faktiskt inte varifrån de kommer, men förmodligen är det antikvariskt gods. Vi hade nog alla våra favoritberättelser som vi återvände till.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att Z. Topelius sagor var ganska tråkiga när jag var barn, kommer jag ihåg. Läste hellre böcker ur Barnbibliotekets Saga. Älskade folksagor.
    Ingrid som just har läst Ninas Resa och blivit mycket berörd.

    SvaraRadera
  4. Ingrid,
    Jag gillade både farbror Zacharias, barnbiblioteket Saga och folksagor. Men Ninas resa har jag inte läst, fas jag har tänkt göra det. Får mig att tänka på Leon Uris "Exodus".
    Margaretha
    som ligger
    100 år efter,
    mins,
    när det kommer
    till litteratur

    SvaraRadera