tisdag 13 december 2011

Julgransprydnader

The Christmas Tree, 1910
Alexei Mikhailovich Korin

Snart är det dags att klä granen — om du inte är så amerikaniserad att du redan gjort det.
Men skulle du ändå vilja ha en amerikanskinspirerad gran utan att därför förfalla till det pråliga, så kan du göra popcorngirlanger.

Preparation for Christmas, 1896
Sergey Vasilievich Dosekin

Poppa en stor skål med popcorn, men varken salta eller smöra dem. Helst ska du poppa dem några dagar i förväg, så är de lättare att hantera. Se’n är det bara att trä upp popcornen på långa trådar. Har du tillgång till tranbär — den odlade sorten med stora bär — så kan du trä på några bär mellan popcornen med jämna mellanrum. Jag använde röda träkulor ett år, fast då kunde jag inte hänga ut girlangerna till fåglarna efter jul.
Den här sortens girlanger är inte att rekommendera om du har katt eller hund, som kan tänkas vara intresserad av allt ätbart. Inte heller pepparkakor är särskilt lyckat att hänga upp om du har ett husdjur som kanske ser kakorna som sitt privata matförråd.
Då kan kanelhjärtan vara ett alternativ de luktar gott, men är oätliga. Hur man går tillväga berättade jag för några år sedan.
En annan oätlig prydnad, är torkade skivor av citrusfrukter.

5 kommentarer:

  1. Fiffigt! Egentligen kan man förnya julgransklädsel a´la skafferistädning varje gång det blir jul. Sedan ut med allting i träden åt fåglarna att kalasa på. Den tanken gillar jag som brukar klä granen med allt jag hittar i skåp och knutar förutom vissa julgransprydnader som alltid finns alltsedan hedenhös. I granen har det till och med hängt en vacker isolator från Cypern ett år. En torr sjöborre från Norge (oätliga)

    Karin

    SvaraRadera
  2. Det skulle man kanske prova,, lite annorlunda.
    Trodde du skulle berätta om när du var Lucia.
    kramis

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Jag gillar det enkla, och märker att jag blir extremt enkel ju äldre jag blir. Numer är det bara levande ljus, äpplen och kanelhjärtan i vår gran. Fast om jag ta'r in den lilla granen jag sett ut, så blir det nog för tungt med äpplen så jag funderade på om jag kan hitta några tallkottar att använda som kontravikter.

    Ellen,
    Gör det Ellen!
    Jag har skrivet om lusseminnen förr - du hittar det här:

    http://bastmattan.blogspot.com/2010/12/godermorgon-mitt-herrskap.html

    http://bastmattan.blogspot.com/2009/12/lucia-igen.html

    http://bastmattan.blogspot.com/2008/12/blandade-tankar.html

    http://bastmattan.blogspot.com/2008/12/luciaminnen.html

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Ja du, här klär man granen ofta runt Thanksgiving. Verkar väldigt tidigt. Har faktiskt aldrig haft julgran sedan jag kom till USA. Vilka fiffiga julgransprydnader. Gillar att de kan bli djurmat. :)

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie,
    Ja, jag tycker det är för tidigt - å andra sidan tycker amerikanarna att vi är konstiga som behåller granen efter jul. Och somliga behåller den verkligen länge!
    Jag brukar bara ta' bort det oätliga, se'n lyfter jag ut granen som den är. Rådjuren brukar uppskatta äpplena.
    Margaretha

    SvaraRadera