onsdag 16 november 2011

Om trovärdighet

För lite se’n letade jag efter information om en krukväxt. Jag hamnade på en av nätets många trädgårdssidor — och fick reda på vad jag ville. Där ramlar det in ett plakat där jag tillfrågas om jag vill svara på några frågor. För det mesta svarar jag nej, men just den här gången gjorde jag inte det. Jag minns inte hur frågan var ställd, men jag fick uppfattningen att de ville veta vad jag tyckte om företagets hemsida. Men icke, förutom ålder, kön och inkomst ville de veta vad jag har för utbildning, vilka sällanköpsvaror (ordet är inte mitt påfund) jag köpt på sistone och vilka jag planerade. Vad jag arbetar med, varifrån jag surfar och mina datorvanor och andra frågor i den stilen, och jag funderar på vad i all världen ska trädgårdsfirman med den sortens information. Och naturligtvis frågar jag mig hur tillförlitliga uppgifter är som man lämnar anonymt, man kan ju dra till med vilka svar som helst.
På tal om tillförlitlighet, kommer jag att tänka på en (högst ovetenskaplig) undersökning som ett par amerikanska bloggare, Amy och Linda, nyligen gjorde.
Amy började undra om man kunde lita på räkneverket som registrerar besökare på bloggen, den visade på många fler besökare än hon tyckte var rimligt. Linda däremot, som själv tyckte hon hade många besökare varav många kommenterade — var förvånad över att hon hade så få besökare. Båda började föra bok över hur många besökare räkneverket registrerade per dygn, och de besökare de visste med säkerhet besökte dem. Nu kan man ju aldrig veta exakt hur många besökare man har — om man inte litar på sitt räkneverk, men de fick inte det hela att gå ihop. Det lite märkliga är att när de såg att räkneverket slog över på ett nytt tusental, och de tittade efter när de förra gången slog över — låt oss för enkelhetens skull säga att det var för exakt en vecka sen — och själva adderade den veckans besökare (besökare enligt räkneverket) så stämde inte siffrorna. Trots att alla uppgifter kom från samma källa, så hade Amy noterar att räkneverket den veckan tidigare bokfört 1347 besökare.


Och statistik får mig att minnas det tjusiga stapeldiagram jag gjorde när jag gick i skolan, och statistik stod på schemat. Jag satt en eftermiddag vid Stureplan och skrev ned vilka färger det var på bilarna som passerade. Den svarta stapeln var högre än de andra tillsammans, vilket kan ha berott på att taxibilarna var i majoritet.

10 % av alla biltjuvar är vänsterhänta.
Alla isbjörnar är vänsterhänta.
Så ifall din bil blir stulen,
är det 10 % chans att den är stulen av en isbjörn.

5 kommentarer:

  1. När jag var student lärde jag mig en mycket nyttig sak om statistik av vår kliniske farmakologilärare.Just då lanserades ampicillinet och läkemedelsbolaget kampanjade med pukor och trumpeter. Vi fick se de kurvor man reklamerade med, dvs HELA kurvorna. Inte bara den översta tiondelen som fanns i reklamen. Resten var nämligen inte alls övertygande. Det är ett vanligt trick att välja skalan på koordinaterna så att det passar syftet. Vår lärare menade då att allt man kunde bevisa vid den tiden var att ampicillin möjligen var ett "jävla bra muspenicillin".
    Så statistik kan man göra vad man vill med. Och det vill många...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker de frågar samma frågor på varenda undersökning. Jag svarar inte längre.

    Jag har misstänkt att inte räkneverken stämmer...

    SvaraRadera
  3. Jag vet att det är fel på den. En dag vet jag säkert att tre personer besökte bloggen men räkneverket rörde sig inte.

    SvaraRadera
  4. Jag följer knappast med räkneverket, men häromdagen tittade jag in Easy Count för att se på alla nationaliteter som gör besök. Då märkte jag att i augusti hade jag inte haft en enda besökare överhuvudtaget! Vilket jag vet att jag har haft eftersom jag har svarat på en hel del kommentarer sagda månad. Så det stämmer nog att det inte stämmer...

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,
    Att välja ett utsnitt, som styrker vad man vill ha styrkt, är nog mycket vanligt i många olika sammanhang.

    Elsa,
    Nej, jag knappar förbi de flesta undersökningar och reklam utan att ens titta på den. Ibland är jag kanske lite för snabb och undrar vad jag slängde bort!
    Tror jag vet vad du menar beträffande räkneverken - och håller med.

    Pia,
    Märkligt det där med att räkneverken slår så fel - och tydligen lika fel åt båda hållen. Amys räknare visade ofta på mycket över tusen besökare varje dag.

    Karin,
    Tur att vi inte tittar för mycket på de olika räkneverken - antingen blir man väldigt besviken eller väldigt glad. Klart att det inte gör något om verket är en glädjeräknare - det skadar ju ingen, och bloggaren blir på gott humör.
    Jag glömmer också bort att titta på den sortens finesser. När jag kommer ihåg det tycker jag att det är kul att se på vilka sökord någon hamnat hos mig. Det är uppenbart att många måste ha sett, läst eller hört samma sak - för det är nästan alltid rusing på samma sökord eller mening samtidigt - kanske kan det ibland vara samma korsord några löser.

    Margaretha

    SvaraRadera