söndag 6 november 2011

Franz Nölken

Max Reger, 1913

Max Reger, fotografi av Franz Nölken, 1913

Jag begav mig ut på nätet för att lära mig mer om Max Reger, men hann inte ens läsa vad Wikipedia — eller någon annan — hade att säga om honom. Franz Nölkens målning av honom, fick mig att släppa alla tankar på Max Reger, och i stället läsa allt jag hittade om Franz Nölken. Så värst mycket information hittar jag inte — kanske för att han, liksom så många andra i den generationen dog ung. Han stupade i Frankrike strax före krigsslutet.

Franz Nölken
5 maj 1884-4 november 1918
självporträtt, 1916

Junge Mit Ziege,1902

The Artist and his School 1902

Zwei Mädchen am Gartenzaun, 1904

Schneiderstube, 1905,

Heidelandschaft, 1905

Am Brunnen, 1905

Stilleben mit Leuchter und Ananas, 1905/6

Zwei Mädchen beim ankleiden, 1907

Female nude 1907 /08

Kindergruppe im Park, 1912

Blick aus Nölkens Atelier, Wallstraße in Hamburg, 1914

Straßenecke mit Blick auf die Binnenalster,
handkolrierte Radierung 1915

Mädchen in der Pappelallee

A lady putting on her hat

3 kommentarer:

  1. Jisses, han kunde herr Nölke!
    Kvinnan med hatt tycker jag att jag har sett tidigare

    Tack!

    Karin

    SvaraRadera
  2. här kommer det sista n-et!
    Ordning på torpet!

    Karin

    SvaraRadera
  3. Ja Kari....n, ibland är ett n väsentligt! Fast jag tror inte att Franz blev stött. Det viktigaste är ju att vi är överens om att han var en skicklig konstnär.
    Macke, Marc, Nölken och massor med andra konstnärer, icke-konstnärer, unga pojkar och män fick sätta livet till i ett krig. Jag blir så upprörd och så ledsen över alla liv som gått till spillo - och fortfarande går till spillo. Och fortfarande krigar man och både unga soldater och civilbefolkningen stryker med - utan att världen blir bättre för det!
    Margaretha

    SvaraRadera