onsdag 5 oktober 2011

Smörigt

The Butter Merchant, C.1816
Claude Louis Desrais

Läser att man infört fettskatt i Danmark. Kommentarerna (201, i skrivande stund) är lika intressanta som själva artikeln.
Själv lutar jag kanske åt att det vore smartare att ha högre skatt på godis, och ingen alls på grönsaker.
Butter Sculpture, Created by a Monk,
Is the Patron Saint of Lhasa

Men vi borde kanske uppmuntra människor till att skulptera i smör.
Vilket påminner mig om en barnbok jag läste, för länge se'n, som handlar om en flicka som skulpturerar kor av smör. Jag tror att det var för att ställa ut i ett skyltfönster. Jag har frågat förr, om någon vet vilken bok jag talar om. Då fick jag inget napp, kanske har det tillkommit någon läsare som minns boken, som jag tror var dansk, eller möjligtvis holländsk.

8 kommentarer:

  1. Det talas om fettskatt även i Finland. Håller med dig om att skatten nog borde läggas på det helt onödiga godiset istället. Den typen av kolhydrater behövs definitivt inte, för att inte tala om läskedryckerna.

    Karin i matlagartagen /fyllda zucchinis i ugn med ovanligt mycket tomater:)

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Jag blir lika irriterad varje år när grönsakerna blir dyrare till helgerna och priset på chokladaskar och annat godis sänks!
    Tänk om man skippade momsen på ekologiska grönsaker och rotfrukter!
    Och läskiga drycker ska vi bara inte tala om...
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Boken är av en holländsk författare och är mer en flickbok än en barnbok. Det var en av mina mest älskade böcker när jag var i 10-12-årsåldern.

    En fattig holländsk flicka som gjorde en fin reklam med skulpterade kor för en affär i den lilla staden, och fick på så sätt medel att fortsätta på en konstskola, tror jag. Slutade lyckligt trots allt elände i början. (Hur hon klarade det på den tiden det inte fanns kylskåp eller kyldiskar funderar jag fortfarande över.)

    Jag har nog boken kvar någonstans i mina gömmor. Får titta efter någon gång när jag inte har så mycket annat på gång...

    SvaraRadera
  4. Ingrid,
    Så roligt att du vet vilken bok jag menar! Jag blir jätteglad om du kan skaka fram ett författarnamn! Jag lånade boken på Medis som barn, och minns faktiskt en hel del av den (tror jag). I alla fall har jag många inre bilder av boken. Och just det där att det var så många hinder i början - var hon inte lite ensamvarg, flickan? Eller kanske mobbad av kompisarna för att hon var fattig och udda?
    Iskarlen kom ju med is dagligen, så det gick nog bra - och skulle man inte äta upp smörkossorna, gjorde det ju inget om de härsknade.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Den boken läste jag också, lånade den på biblioteket. Vet inte vem författaren är, tyvärr. Jovisst var det en fattig och ensam flicka som fick jobb i en butik och gjorde smörkor som ställdes i skyltfönstret så att någon fick syn på dem och hjälpte henne vidare.
    Jag undrade hur hon klarade kladdet med smöret! Och tänk om solen sken på korna.....

    SvaraRadera
  6. Välkommen åter till fädernelandet Olgakatt,
    Tänk att du också vet vilken bok jag menar! Förra gången jag frågade var det ingen som visste - vilket lär oss att aldrig ge upp med frågandet!
    Även på den tiden hade man väl isskåp - för sååååååå hiskeligt gammal är väl ändå inte boken. Jag gissar på 40-tal. Och tänk så svårt det är att bre' en macka med kylskåpskallt smör. Dessutom så får väl en författare ta' sig lite friheter.
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Jag skullel också gissa på 40-tal.
    Glömde f ö att instämma i ditt förslag till skattepolitik!

    Danskarna har långt till ett vettigt förhållande till folkhälsoarbete. Matvanor och öl- och tobaksbruk tar lång tid att ändra och den allmänna inställningen tycks ännu vara det är pjatt att det inte skulle vara hälsosamt, det liv de lever. Man tycker att det är bättre att få supa, röka och frossa än att leva frisk längre. Danska läkarkåren är dock bekymrad vilket kanske är anledningen till att politikerna har fixat denna förhastade skatte"reform".

    SvaraRadera
  8. Olgakatt,
    Men många svenskar gör nog sitt bästa för att anamma de danska vanorna. Jag blir så sur när folk säger att det är deras ensak om de dör av skrumplever eller i en trafikolycka därför att de inte har bilbälte på sig. Jo jag håller med om att det är deras ensak - men att de då ska betala sjukvårdskostnaderna själva.
    Hörde förresten på nyheterna idag att alkoholrelaterade dödsfall har stigit något enormt se'n vi gick med i EU. Somliga nyheter tjatar de om på varenda nyhetssänding - men just den här om alkohol fick en halv minut i en enda sändning!
    Margaretha
    ta'r sin
    tvållåda
    och går

    SvaraRadera