lördag 10 september 2011

Samtal i regnet

När solen skiner och det regnar
då dansar pigor och drängar.
Lite nödrim, men det gick väl inte att komma på något lämpligt som rimmar på regnar — fägnar eller ägnar, är de enda jag kan komma på. Älsklingen och jag diskuterade detta i går när det kom en skur medan solen sken. I dag beger jag mig ut på nätet för att se om jag kan hitta ordspråket — och hittar ett par andra varianter:
Solen skiner och det regnar,
Då dansa alla heliga Guds englar.
och
Solen skinar och det regnar,
Gud bevare alla drängar.

5 kommentarer:

  1. Åskar ser ut att må gott. Han har ett härligt leende, din älskling!

    SvaraRadera
  2. Det måste nog vara någonting med den här årstiden, det är så många som blir lyriska och börjar dikta.:)
    Åskar ser verkligen glad ut i solregnet. Likadant håller det på här hos oss också, rena aprilvädret

    Karin

    SvaraRadera
  3. Maggan,
    Ja, och han ärväl medveten om sitt charmiga leende - lindar oss kring sin silkestass!
    Tack och lov förefallar han att må väldigt bra.

    Karin,
    Den vår...
    Bäst att jag aktir mig så att jag inte börjar dikta!

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Solregn är alltid magiskt. En dag för ett tag sen regnade det på halva terassen, på den andra halvan sken solen! Så väninnans katt som backade i dörren när det regnade och istället ville gå ut på andra sidan av huset KUNDE ju haft rätt... Vad säger Åskar om en sån sak?

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,
    Åskar tycker att det är ett klokt förfarande - om man inte som han VET vad det är för väder, utan att titta ut. Han lämnar överhuvudtaget inte sängen när det är hundvä'r.
    Men den svarta manx vi hade före älsklingen, backade om det var för kallt på kökssidan, och bad att få kolla vädret på andra sidan.
    Margaretha

    SvaraRadera