lördag 20 augusti 2011

Oh, vad livet är härligt

Oh, vad livet är härligt
sjunga vi i en sång, i en sång
blir det nånsin besvärligt
stämma vi upp en sång, upp en sång
Se små solstrålar lockas
fram av vår lilla sång, lilla sång
det ljusnar, det lättar om vi på en gång
sjunger vår lilla sång.

Clearing after Rain
Shi Dan

En klämkäck visa, helt i paritet med Pollyanna — men i dag gjorde den nytta. Vi sjöng den när det började regna och genast upphörde regnet och det blev revor i molnen — nästan tillräckligt stora för att sy både en sjömansskjorta och byxor i minsta storlek.

I motsats till Pollyanna behöver jag inte leka vara-glad-leken, livets glädjeämnen kommer farande ändå.
För visst är det lycka när vänner stannar till på väg hem från fjällsemestern. Danska vänner som jag känt i gott och väl två tredjedelar av mitt liv. Det är gott att träffas och med egna ögon konstatera att den svåra sjukdomen nu är överstånden. Få rapporter om det späda barnbarnet och att bara få sitta tillsammans och låta tankarna och samtalet vandra.
Som en extra bonus fixade Jacob lampan över spisen innan de for. Nu behöver jag inte längre ha pannlampa när jag lagar mat!




En väninna på tillfälligt besök hos sina föräldrar kommer förbi med gott te, inköpt i London innan hon for hemifrån.



Silhouette of Woman Working on Computer
Bill Bachmann

För att inte tala om hur nöjd jag blev med mig själv när jag lyckades få datorn att fungera som den ska — efter att ha trilskats nästan hela året. En framgång som gör mig så upprymd att jag nästan, men inte riktigt, får mig att kasta mig in i andra tekniska projekt, som jag skjutit framför mig alldeles för länge.

Och nu tänker jag ägna mig åt dagens gutenbergsfynd. Kanske rapporterar jag om det senare.

5 kommentarer:

  1. Så upplivande allt detta känns:). Mitt i allt får du ordning på kameran också...

    hoppas Karin som kokar äppelmos med bara en gnutta socker i..

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Hm, SÅ stora mirakel (som kameran) tror jag mig inte om att fixa. Nöjer mig med att hoppas att jag blir utvald kameratestare.
    Försöker just nu få ordning på Skype, som inte tycker som jag.

    Har inte tillräckligt med äpplen för att göra mos - vilket inte gör något eftersom det aldrig blir uppätet. Hittade några lådor med antikt mos när jag frostade av frysen.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Den sången sjöng jag i scouterna tillsammans med andra gladvisor. Fast jag sjöng inte "i en sång" två gånger utan bara en gång.

    En annan sån bra visa är "Ta fram det bästa humör du har" med avslutningen "för om du bara tänker så, det här var roligt, det måste gå, så finns ingenting som är svårt för dej, gå fram med ett jublande hej!"

    Jag brukar sjunga den när det är någonting riktigt tråkigt jag måste göra.

    Min morfar sa alltid att det skulle bli vackert om det bara syntes så mycket blått att man kunde lappa ett par byxor med det...

    Ingrid, som kokar grönsakssoppa på grönsaksbuljong, morötter, palsternackor, purjolök, lök och vitlök. Ska mixas och redas något när det blir färdigt samt spädas med mjölk (vispgrädde på den tiden jag inte hade lagt om kostvanorna)...

    SvaraRadera
  4. em: Visst, den visan väcker minnen från tiden som scout.

    Härligt med vänner och omtänksamhet. Glad för din fina dag med guldkant!

    SvaraRadera
  5. Ingrid,
    Ja, käre tid så många käcka visor vi sjöng i scouterna. Ofta var melodierna bättre än texten som, särskilt för dagens barn, nog kan vara rätt kryptisk. "Vårt banér bär solens tecken, och den friska vind i vecken, som ger rymd och dag..." Det vill till att man förklarar orden i de gamla texterna, "över mark och vång" är nog lika obegripligt som gamla psalmer - "löddrig sky" är knappast något som ingår i gemene mans dagliga vokabulär. Fast jag gillar många av de gamla vandringsvisorna, de brukar mor och jag sjunga när vi är ute på bilturer - alltid finns det någon som passar.
    Sitt inte längre där och kverulera hör till de sånger som kan reta gallfeber på en kverulant!

    Maggan,
    Goda vänner är ovärderliga! Den sortens dagar kan man leva länge på!

    Margaretha
    som åt blomkålssoppa
    i dag - och som nog
    tycker att det blir
    godast utan vispgrädde

    SvaraRadera