söndag 28 augusti 2011

"Molnskockaren" och "blixtslungaren" har varit på besök






Karin undrade i en kommentar över uttalet av terapeut, som vi uttalar olika i länder. Jag associerade genast till Zeus, och vi började diskutera honom, mor och jag. Mor som är allmänbildad visste naturligtvis en massa om honom, som jag var tvungen att slå upp för att få reda på. Jo, jag har nog vetat en del om honom men det hör inte till den kunskapen jag förvarar överst i minnesbanken. Och genast började hon sjunga "I en skog på berget Ida"

"Zeus föddes som yngste son till Kronos och Rhea, båda barn till Uranos och Gaia. Då ett orakel sagt att en av hans söner skulle ta makten av honom, åt Kronos upp sina fem första barn levande. Men det sjätte gömde Rhea undan i en grotta på Kreta. När Zeus vuxit upp tog han strid med sin far. Striden mellan Zeus och Kronos och de äldre gudarna antas symbolisera kampen mellan de förgrekiska folken och de invaderande grekerna. Liksom grekerna avgick Zeus med segern. Zeus tvingade Kronos att spy upp hans syskon. Därefter delade Zeus makten med sina bröder. Zeus härskade över himlen, medan havet härskades av Poseidon och underjorden av Hades. Efter striden så delade Zeus sin fars kropp i en miljon bitar och slängde ner honom i Tartaros avgrund.

Det var Zeus som gav människorna deras öde.

I antikens Grekland förknippades Zeus framför allt med vädret, särskilt åskan och regnet, men beskrivs till exempel av Aiskylos som en allsmäktig himmelsgud. Han är åkerbrukets beskyddare. I konsten framställs han som en kraftigt byggd och skäggig man med åskviggen och en sköld som sina särskilda symboler.
Från Wikipedia



span>

4 kommentarer:

  1. Det ena ger det andra. Min mor var också en hejare på de grekiska gudasagorna och berättade dem för mig nu och då.

    Karin, som skam till sägandes inte har läst grekisk mytologi ännu

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Ja, allt hänger ihop! Ibland när man mentalt hamnat någonstans i bortre Asien, kan det vara intressant att spåra tankekedjan bakåt och se, hur i allvärlden man hamnade där.

    Det lästes nog en hel del mytologi för oss i skolan, men jag har läst väldigt lite på egen hand. Det finns så mycket annat som jag ännu hellre läser.
    Margaretha
    i det svala
    regnet

    SvaraRadera
  3. Å, jag älskar Gedda! Tack för det klippet!

    SvaraRadera
  4. Pia,
    Så bra att jag prickade in en favorit!
    M

    SvaraRadera