tisdag 16 augusti 2011

K — lexikala biverkningar — Knigge

Adolf Franz Friedrich Ludwig von Knigge
1752 - 1796


Inte hade jag hört talas om Adolph von Knigge förrän jag stötte ihop med honom i elfte bandet av Nordisk familjebok. Så här skriver NE om honom:


Knigge [kni´gə], Adolph Franz Friedrich von, 1752-96, friherre, tysk författare. K. skrev dramer, romaner och även politiska satirer. För eftervärlden är han känd genom Über den Umgang mit Menschen (1-3, 1788; "Om umgänget med menniskor"). Boken var tänkt som ett bidrag till borgerskapets frigörelse men uppfattades av läsarna främst som en handledning i vett och etikett.

Jag läser att "knigge" kom att bli ett begrepp på tyska, med vilket man menade gott uppförande eller ettikettsregler.


Den som vill läsa "Umgang mit Menschen" på nätet får lov att göra det på tyska. Men jag kan tänka mig att biblioteket kan ta' hem en svensk översättning. Risken är att det bara finns några få exemplar, vilket brukar innebära att man måste sitta på biblioteket och läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar