lördag 16 juli 2011

Väggmadam och andra madammer


madam´ subst. ~men ~mer
ORDLED: ma-damm-en
fru åld.
BET.NYANS: om (äldre) kvinna i allmänhet nedsätt.; åld.: skurmadam; torgmadam
HIST.: sedan 1662; av fra. madame med samma bet., till ma 'min' och dame 'dam'; jfr dam, madonna

vägglus vard., ngt åld.: väggmadam
HIST.: sedan 1896


Jag är fascinerad av hur olika vi människor upplever ord. Vi lägger in olika betydelser i tillsynes enkla ord och värderar dem olika. Det räcker inte att bo i samma land för att tala samma språk — exakt samma språk talar vi bara inom familjen eller i små sammansvetsade grupper.

Många bloggare använder ordet madam om sina kvinnliga medbloggare. För mig har ordet en nedsättande klang, men jag har förstått att inte alla reagerar som jag.
Däremot har jag inget att invända mot madame.

Tilläggas bör, att vi sena tiders, demokratiska och tadelfria, barn naturligtvis inte ser ner på Rismormor och lokalvårdaren — men ordets ringaktande karaktär lever trots allt kvar.

4 kommentarer:

  1. Först tänkte jag säga att det var en generationsfråga, men jag har nog läst medelålders bloggar som skriver madam. Så jag vet faktiskt inte vad det beror på. Jag skulle aldrig använda det, och skulle nog först bli lite stött om någon sa det till mig. Fast jag förstår ju att det är vänligt menat.
    Det är som du säger att vi använder ord väldigt olika.
    kram från
    Mette

    SvaraRadera
  2. Mette,
    Nej, jag har också grunnat över varför vi tolkar det så annorlunda. Kanske är det helt enkelt så att just det nedsättande i madam, är så föråldrat att många har tappat känslan för den innebörden?
    Känner mig uråldrig ibland!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. det är såna nyanser som är så svåra att lära sig på ett nytt språk. jag har aldrig hört talas om vägmadammer och de andra madammerna eller att det skulle kunna var nedsättande. fast jag har nog aldrig använt ordet madam på svenska.

    SvaraRadera
  4. Du är i gott sälskap Debbie,
    det är uppenbarligen många svenksar som inte heller hört talas om dessa madammer. Väggmadammer har ju tydligen blicit vanliga igen - återstår att se om även namnet kommer tillbaka.
    Margaretha

    SvaraRadera