onsdag 11 maj 2011

Virus! - mer information

influensavirus

Fick det här mejlet i dag:

Läs & vidarebefordra!!
Förmedla till alla dina kontakter snarast!!
Var uppmärksam under de närmaste dagarna: öppna inte några budskap med en bilaga med titeln 'Vykort från HALLMARK' oberoende vem som har skickat det till dig!
Det är ett virus som öppnar en vykorts-bild, som 'bränner' hela C-hårddisken i din dator! Detta virus kommer att tas emot av någon som har din e-postadress i sin kontaktlista.. Det är anledningen till att du måste meddela alla dina kontakter! Det är bättre att få detta budskap 25 gånger, än att ta emot viruset och öppna det!!
Om du får ett mail kallat POSTCARD, trots att det skickas till dig från en vän; öppna det inte!! Stäng av datorn omedelbart!!!
Detta är det värsta virus som aviserats av CNN. Det har varit indelade efter Microsoft som den mest destruktiva viruset någonsin!!
Detta virus upptäcktes av McAfee nyligen , och det finns ingen reparation ännu för denna typ av virus!
Detta virus förstör hårddisken, där vital information hålls!!!
Meddela alla dina vänner. KOM IHÅG: Om du skickar till dem, kommer du att gynna alla!
____
Med vänliga hälsningar
Jessika Karlsson
Polismyndigheten i Stockholms län
Personal- och utvecklingsavdelningen
08-4010266 0702-756528
jessika.karlsson@polisen.se

Jag har inte ringt eller mejlat till Jessika Karlsson för att höra om varningen är äkta. Skulle den inte vara äkta skadar det ju ändå ingen om jag vidarebefordrar den. Jag har fått ett antal varningar liknande den här, men aldrig sett röken av det brevet varnar för. De virus jag fått har alltid smugit sig på bakifrån och jag vet sällan varifrån de kommer.

När jag googlar på Jessika Karlsson hamnar jag hos Portabla Media, som anser att det är ett falskt larm.

8 kommentarer:

  1. Låter väldigt suspekt och det är inte rekommendabelt att sända det vidare.

    SvaraRadera
  2. Renée,
    Jag är rätt misstänksam - fast jag kan inte förstå vitsen med falska varningar heller.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Känner du denna Jessica Karlsson? Suspekt varning också, tycker

    Karin som inte öppnar vare sig det ena eller andra som hon inte känner till...inte ens om det står att det är från polismyndigheterna

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Nej, jag har ingen aning om huruvida Jessika är den hon utger sig för att vara. Men jag har sett hennes namn tidigare, under andra varningar. Men det här var inte ett mejl med bifogad fil - bara vidarebefordrat från en kompis. Men som jag sa' till Renée, fattar jag inte varför någon skulle sitta och skicka ut falska varningar.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Jag såg nåt i tidningen om detta för någon vecka sedan när mejlet åter börjat komma till massor med människor. Jag har fått det ett antal gånger vidarebefordrat från aningslösa bekanta. Kvinnan lär finnas inom polisen och har varit hjärtligt trött på detta spam och hennes epostadress är numera en helt annan.
    Det är i vilket fall som helst falskt.

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,
    Ju fler gånger jag läste varningen, ju skummare tyckte jag det var. Språket var inte en myndighets.
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Skulle också just säga att detta inte låter som myndighetsspråk. Jag tror det är falskt och jag tror att någon just nu sitter och gottar sig åt att deras lilla spratt bryr så många oroliga hjärnor...

    SvaraRadera
  8. Mira,
    Att man fortsätter att skicka det vidare beror säkert på att alla vi laglydiga tråkmånsar, har svårt att förstå vitsen med ett larm av det här slaget.
    Polisen brukar ju uttrycka sig extremt byråkratiskt - dessutom tyckte jag att uppmaningen att omedelbart stänga av datorn var lite skumt. Man ska väl slänga den här sortens mejl oöppnat på en gång.
    Margaretha

    SvaraRadera