torsdag 20 januari 2011

Vem är kovakten?


OLD MOLLY IS LOWING
.
Old Molly is lowing and lowing
’Way down in the old meadow lot.
I’ve given her water and clover,
And all of the apples I’ve got;
But she won’t eat a thing that I give her,
And never drinks even a sup,
For they’ve taken her baby to market
And some one has eaten it up.
I’d just like to go to the city
And cut them all up into halves
And feed them to sharks and to lions—
Those people that eat little calves.
.
från "The Peter Patter Book of Nursery Rhymes"
av Leroy F. Jackson
illustrationer Blanche Fisher Wright
.
Just nu, när jag la' ut ett koinlägg på grannbloggen, började jag fundera över vem som ta'r hand om Okeyko när Karin flyr landet.

4 kommentarer:

  1. Okeyko påstår att hon klarar sig själv medan vi flyr landet, när frågan kom på tal...hon vill inte komma med oss och du lär ha köldrekordet nästan alltid...
    Hon hörde grannen berätta om ställen där ensilage är utsatt åt rådjuren, vilket de inte äter så om det kniper tar hon sig en tur mot norråkern...annars är hon glad i renfoder hon också:)
    Men mitt i allt så kommer hon över, tar någon kryssningsfärja med roddbåten på släp

    Karin som behöver hennes grädde imorgon och som sedan kan sända iväg henne, om hon vill, den självständiga kossan

    SvaraRadera
  2. Vad jag tycker om den där kon som redan öppnat munnen för att få sitt äpple. Påminner om lille Emser när han ska få en godsak. Munnen öppnad en halvmeter innan godsaken nått fram. Rörande. Till och med färgen stämmer...

    SvaraRadera
  3. Vilken nostalgisk bild! I alla fall för mig... smakar gammal folkskola eller rättare sagt bilderna i de gamla läroböckerna!

    Har alltid varit rädd för kor, men jag har testat att mjölka! Det var inte så lätt som jag trodde...

    Befinner mig i den "knugliga" staden och här finns det inga kor, bara en väldig massa bilar.

    Hoppas att du får en bra dag, det ska jag försöka med. Ska strax ge mig ut i vimlet.

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Ja, Okeyko gör nog som hon vill. Hon är välkommen hit, hoppas hon har dubbade klövar annars kommer hon inte uppför backen.

    Mira,
    Det gäller att vara beredd, så man inte missar någon godsak!

    Ailas,
    Förmodligen är det nostalgin i bilden som gör att, åtmistone jag, tycker om den. Glad bardom utan problem!

    Jag har hört att olika kossor är olika svårmjölkade - en del släpper inte till en endaste droppe om det inte är den den vanliga mjölkerskan.

    Akta dig för alla bilarna - de är farligare än kossorna!
    Hoppas du du hinner och orkar gjöra allt du tänkt dig.
    Roligt att komma till Stockholm - och ännu roligare att åka därifrån
    säger Margaretha som inte minns när hon var där senast

    SvaraRadera