fredag 14 januari 2011

Hårdträning

A Quiet Moment
Edward Thompson Danis
.
Övning ger som bekant färdighet, och efter ett par dagars koncentrerad vila känner jag att jag har gjort stora framsteg i vilokonsten. Så stora att det vore synd att avbryta övningarna när det går så bra — alltså tänker jag fortsätta i hopp om att kunna förfina min viloteknik.
Gutenberg är en fantastisk vilopartner. Där finns allt, från sån't man kan slötitta på, som bilderna i en bok om tomatodling från 1907
.

eller bilderna i "Rome, A Sketch-Book" av Fred Richards.

Till böcker som gör mig nyfiken, "The Poems of Giacomo Leopardi" är en så'n — vem var Giacomo Leopardi? Wikipedia vet, han var en italiensk förfat-tare som levde mellan 1798 och 1837 , betraktas som en av Italiens främsta författare, står det. Jaha, det har jag missat, men när jag läser några av dikterna tycker jag nog inte att jag missat så mycket. Visserligen är de översatta till engelska (av Frederick Townsend), och poesi vinner i regel inte på att bli översatt.
.
IMITATION
Wandering from the parent bough,
Little, trembling leaf,
Whither goest thou?
“From the beech, where I was born,
By the north wind was I torn.
Him I follow in his flight,
Over mountain, over vale,
From the forest to the plain,
Up the hill, and down again.
With him ever on the way:
More than that, I cannot say.
Where I go, must all things go,
Gentle, simple, high and low:
Leaves of laurel, leaves of rose;
Whither, heaven only knows!”
.
Är det fler än jag som kommer att tänka på Pucks första replik i En midsommarnattsdröm?

Så värst intresserad av alligatorernas matsmältning är jag inte — men jag är intresserad av hur en bok i ämnet ser ut, så jag klickar på "Development of the Digestive Canal of the American Alligator" av Albert M. Reese med illustrationer av C. M. Reese (familjeprojekt?).




Fig. 8. An outline drawing, from the ventral aspect, of the enteron of an embryo of 20 cm. length, at about the time of hatching; made from a dissection. × 1.
.

Inte så värst intressant, går snabbt vidare till "Royal Edinburgh Her Saints, Kings, Prophets and Poets" av Margaret Oliphant med illustrationer av George Reid.

Visserligen tyckte jag att geometri var rätt kul, när jag gick i skolan, men jag nöjer mig med att titta på bilderna i Petrus Ramus (1515-1572) bok "The Way to Geometry"



Och så där håller jag på, nosar på lite av varje — en del böcker fastnar jag i, medan jag snabbt lämnar andra. Några av de intressanta återkommer jag till på grannbloggen.
Gutenberg har en del ljudfiler också — förutom tal-böcker finns en del gamla Edisoninspelningar. Nyss snavade jag över en med Sophie Tucker där hon sjunger "Some of These Days"och ett par andra musikstycken, som är roligare än njutbara. Eller vad sägs om "Flow Gently Sweet Afton and Bonnie, Sweet Bonnie" och Heart Bowed Down .

6 kommentarer:

  1. Har tränat stenhårt de senaste tio åren och vågar påstå att jag är professor emeritus i viloläge.
    mvh R

    SvaraRadera
  2. Tack för din spännande lilla rundvandring. Jag föredrar konsten att mäta djup och höjder framför peristaltiken hos kräldjur... :)

    SvaraRadera
  3. Håller på att lära mig , jag också, att befinna mig rofyllt i viloläge. Men det är en stor konst. Svårt än så länge men det går åt rätt håll.
    Oerhört spännande läsning du har. Förstår att du är god vän med Gutenberg.

    Karin
    som vilar vid datorn just nu medan surbrödet jäser i sakta mak

    SvaraRadera
  4. Renée,
    Vi kanske ska börja ge kurser - fast det verkar jobbigt - vi fortsätter nog vår vila..

    Mira,
    Håller med - i all synnerhet som det var ovanligt tråkiga bilder på det stackars kräket (krälet?).

    Karin,
    Man blir snabbt beroende av Gutenberg!
    Låter som en god kombination att dega medan man läser - bättre än många andra kombinationer jag försökt mig på. Att bobbina medan man läser eller att försöka laga mat samtidigt, har inte utfallit väl.
    Träna på - snart är du lika duktig som jag i vilandets konst. Knepet är att skärma av sig från verkligheten så man inte blir störd av sådana baggisar som att vada i damm eller inte kunna se ut genom de igengrodda fönstren.
    M

    SvaraRadera
  5. Det är som att slå i uppslagsbok, man glömmer vad man letade efter och läser om allt möjligt man aldrig hade tänkt på eller hört talas om!
    Laddar ner vissa saker till paddan från Gutenberg , men nu har jag också kommit på hur jag lånar på biblioteket till den. Gutenberg har ju inte nåt precis nyutkommet, därmed inget ont om klassikerna.

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,
    Just så är det! Och när jag se'n vill ha tag på det igen, minns jag inte var jag läste det!
    Eftersom jag gillar äldre litteratur bättre än den samtida, är Gutenberg perfekt för mig.
    Margaretha

    SvaraRadera