torsdag 23 december 2010

Nudistpolka

Inte dansar jag vals, nej det passar ej alls
i nudistens attityd, för i valsen är man pryd,
men se polkan går i nord som i syd.
Uti dur, går i ur, går i skur, är kultur,
har en frisk och frejdig fart,
o vad det är underbart att få naken dansa polka.

Ofta funderar jag över varför ett visst minne kommer för en. I dag började jag nynna på "Nudistpolka", utan att kunna räkna ut varför.
Den melodin utlöser två minnen, den äldsta från min barndom när jag köpte "Roslagsvår", inspelad på stenkaka — på baksidan fanns just "Nudistpolka".
Det andra minnet härrör sig från Winnipeg, där jag nå'n gång i tonåren, tillsammans med kompisen Joan, var nere på sta'n och handlade julklappar. Lätt slitna slank vi in på en restaurang för att äta lunch. Ett enkelt ställe där borden stod tätt, och musik från skrälliga högtalare påtvangs gästerna. Plötsligt tonar "Nudistpolka" ut i rummet, och jag kan inte låta bli att skratta, visserligen var det en orkestrerad variant utan sång, men delar av texten steg upp till ytan och jag gav Joanie en improviserad översättning.
Då hörs ett bullrande magskratt från grannbordet, den jultomtelika mannen där tyckte att det var en jättetrevlig sång, medan hans lilla fru bara såg sur ut.

5 kommentarer:

  1. Underbara sommartorpsminne kommer upp. Pappa och farbrorn spelar låten på dragspel och farmor och farfar häller spänner med vatten över varandra istället för dusch, nakna förstås och mamma och faster skrapar färskpotatis.
    Och ute är det femton grader kallt!
    God Jul
    önskar Renée

    SvaraRadera
  2. God jul Renée.
    Visst är det märkligt hur man kan förflyttas i tid och rum av ett musikstycke.
    Glad att jag slipper duscha ute i dag!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Margaretha: Kan du tänka dig att just den här låten av Evert har i alla tider varit min absoluta paradlåt på diverse fester under årens lopp. Jag älskar att i 200 knutar dra den solo, efterom det oftast blir just solo då andra inte hinner med i mitt skruvade tempo ;)))Gamla goda minnen. Jag vill passa på att tacka för den helt underbara julkalendern under december månad.
    Tyvärr sjabblade jag och fick inte iväg mina julkort i tid så det får bli på det här sättet jag tackar dig och även önskar en riktigt god och skön helg!

    SvaraRadera
  4. Margaretha,
    jag är inte bättre jag heller:). Sjöng den med inlevelse för mina barn när de var små...Evert Taube var en av åtminstone dotterns favoritsängläggningstrubadurer...Fritiof Anderssons paradmarsch inte att förglömma...en gång till mamma ...hördes ofta efter alla verser...likadant med nudistpolkan. Evert Taube fängslar alla åldrar i alla tider..
    tror Karin

    SvaraRadera
  5. Lisette,
    Det skulle jag vilja höra! Något för YouTube kanske?
    Ha en riktigt skön helg!

    Pettas,
    Ja, som trubadur var han suverän - kanske inte fullt så rolig att ha att göra med.

    Margaretha

    SvaraRadera