lördag 4 december 2010

Här sitter jag och kan inte annat

Här sitter jag vid min knätopp. En pytteliten sak som varken mina fingrar eller min hjärna är van vid (jag vet, det är samma sak). Jag kan åtminstone koppla upp mig, men av någon anledning kan jag inte skicka och ta’ emot mejl — inte från något konto.
En ominstallation är förmodligen oundviklig för att jag ska kunna använda den datorn där jag har all information — ni hör väl sucken som kommer ända från tåspetsarna?
Datorsnubben tillbringade några timmar här i går, och återkommer i eftermiddag.

Vid en snabbtitt på Gutenberg hittade jag “The Blue Jar Story Book ” av Maria Edgeworth, Charles Lamb, Mary Lamb och Alicia C. Mant, från 190, varifrån illustrationerna kommer. Visst ser det ut som flickan sitter vid en laptop? Illustratörens namn saknas, som vanligt.

Adventskalendern kommer - nån gång, hoppas jag.

8 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att du inte förlorat något viktigt i din gamla dator. Jag får en påminnelse om att jag måste säkerhetskopiera.
    Bra att du har en hjälpare till hands!

    SvaraRadera
  2. Karin på FOX,
    Jag är mer än tacksam över hjälpen! Och inser att om han som pysslat med datorer i 30 år river sitt hår, så finns inte skuggan av en chans att jag skulle klara det på egen hand.
    Alla vet vi ju att man ska spara - ändå står vi där med lång näsa - och bara hälften sparat - när katastrofen är framme.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Allt har sin tid. Det fixar sig.

    tror
    Karin
    som håller tummarna för dig och din dator!

    SvaraRadera
  4. Karin på Åland,
    Ja, nu är det fixat!!!!
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Det är mer eller mindre katastrof när datorn krånglar. Köpte en hårddisk till för någon tid sen så jag åtminstone inte förlorar alla mina foton om min vanliga skulle krascha...
    Visst ser hon ut att ha datorproblem, den lilla tjejen...

    SvaraRadera
  6. Ingrid,
    Jag köpte också en extern hårddisk och trodda att i kombination med mina minnepinnar skulle jag vara säker. Tror du inte att hårddisken med massor av foton, la' av nästan samtidigt som båda USB-pinnarna!
    Borde väl sätta mig ned och bränna en massa CD:ar snart.
    Nu när datorn är fixad har luften gått ur mig totalt - jag känner mig bara tom och vet inte i vilken ände jag ska tackla livet. Livet utanför datorn.
    Margaretha
    den urblåsta

    SvaraRadera
  7. Fy så träligt med datortrassel! Håller tummarna för att allt ska fixa sig!

    SvaraRadera
  8. Kajsa,
    Det har ordnat sig nu - fast det blir nog lite mer strul på tisdag. Men då har jag löfte om hjälp.
    Margaretha

    SvaraRadera