fredag 17 december 2010

Grattis John!

John Greenleaf Whittier
17 december 1807 - 7 september 1892

Naturligtvis måste jag gratulera en av mina favorit poeter.
John som var kväkare och engagerad i arbetet för slaveriets avskaffande, tog upp båda dessa ämnen och hjärtefrågor i sina poem.
Ett av hans mest kända poem är "Snow-Bound", en lång dikt som beskriver en snöstorm när han och hans familj blev insnöade i hans barndom. Den dikten läser jag minst en gång varje vinter. Illustrationerna är gjorda av Harry Fenn, som besökte lantgården där familjen blev insnöad, för att kunna illustrera dikten. Illustrationer som poeten blev mycket nöjd med.

4 kommentarer:

  1. Nu blev jag åter mera allmänbildad. Naturligtvis så måste jag söka mera på nätet om sagde John. Känner igen frimärket från 1940-talet..måste ha sett det någonstans.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Det är ingen ände på allt man kan lära sig - visst är det kul!
    En del av dikterna kan vara lite svåra att förstå om man inte är insatt i ämnet - men då kan man ju passa på att läsa lite om det, så får man lite nya kunskaper.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Visste inte att han har födelsedag i dag, så bra att du håller reda på sånt.
    Nu måste jag läsa Snow-Bound igen.
    love,
    Q

    SvaraRadera
  4. Q,
    Jag ta'r nog fram den under helgen, och får en skön stund vid brasan.
    M

    SvaraRadera