måndag 29 november 2010

En nödvändighetsartikel?


Undrar hur många som idag betraktar läskpapper som en nödvändighetsartikel. Jag gjorde det länge, men gav så småningom upp reservoarpennan. Det började nog med att jag blev trött på pennor som läckte när jag flög, då blev jag ju tvungen att skaffa andra pennor — och av ren lättja fortsatte jag att använda dem. Stavningskontrollen har uppenbarligen aldrig kommit i kontakt med läskpapper, den tycker att jag ska skriva läspapper i stället.
Wikipedia anser läskpapper förlegat, det kan man förstå av formuleringen "särskilt på den tiden bläckpennor med flytande bläck användes." Det får mig att känna mig uråldrig. Jag vågar inte tänka på vad de skriver om stålpennor.
.
läs`kpapper subst. ~et äv. läskpappret, plur. ~, best. plur. ~en el. ~na äv. läskpappren
ORDLED: läsk--papp-er-et
• papper med stor sugförmåga särsk. för uppsugning av bläck
BET.NYANS: ibl. bildligt och i liknelser: ett minne som ett ~ HIST.: sedan 1640

läs`ka verb ~de ~t
ORDLED: läsk-ar
SUBST.: läskande, läskning
.
1 (ofta refl.) släcka törsten (hos) om person: vi måste ~ strupen; ~ sig med ett glas saft
BET.NYANS: om dryck e.d. ⟨särsk. i pres. part.⟩: en ~nde frukt; det ~r med iste
KONSTR.: ~ ngt, ~ sig med ngt
HIST.: sedan 1640; av lågty. leschen 'släcka'; av ovisst urspr.

2 torka med läskpapper med avs. på papper med färsk bläckskrift ⟨mest histor.⟩
KONSTR.: ~ ngt
HIST.: sedan 1910; se läska 1

Så kan man ju fråga sig varifrån ordet läskig kommer.

läs`kig adj. ~t
ORDLED: läsk-ig
• obehaglig och skrämmande ⟨vard.; provins.⟩: en ~ spökhistoria
BET.NYANS: (i adverbiell anv.) som allmänt förstärkningsord: en ~t snygg tjej
KONSTR.: ~ (för ngn) (att+INF)
HIST.: sedan 1909; sv. dial. leskug 'förtretlig; obehaglig'; bildn. till 1led

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Faktiskt, så finns det läskpapper i det här huset/hemmet. Det ligger där oanvänt i en hög för sig i ett av skåpen. Kanske jag skall göra julklappar åt alla vänner enligt modellen du visar?:) Blir säkert väldigt populärt. Kruxet är att ingen vet vad de skall använda det till.

    Karin
    också uråldrig

    SvaraRadera
  3. Jag är så uråldrig att jag i småskolan fick lära mig att skriva med stålpenna och bläckhorn - OCH läskpapper! Minns bäst alla plumpar och rivhål i papperet när man fick till vinkeln fel. Reservoirpennor hade jag sen en period men ALLA läckte så att man var bläckig om fingrarna. Tack för kulspetspennan!!

    SvaraRadera
  4. Läskpapper känns litet gammaldags. ;) Vet inte om jag använt mig av detta papper. Men jag minns de blå, illaluktande papprena man fick i skolan när de kopierade. Ja, det var tider det. :)

    SvaraRadera
  5. läskeblask, laskebläsk, blaskeläsk,bläskelask, se'n kan man fortsätta med ord ur ord:
    klä
    säl
    skal
    skäl
    nej, har inte tid ifallutaviatt datorn kopplar av

    Karin,
    Jag har nog också en del - jag använde ju reservoarpenna rätt länge.
    Ger du bort läskpapper får du ha med en förklarande lapp - blir samtidigt historielektion.

    Olgakatt,
    Jag hör också till dem som skrev med stålpenna. Bläckhorn plockades fram ur skåpet - sen blev det diktamen. Då gällde det bara att skriva vackert, stavfelen räknades inte. Pennorna hade ofta benen i kors, inte lätt att skriva vackert då!

    Anne-Marie,
    Ah, spritstenciler som ungarna sniffade på - de flesta tyckte nog att det luktade gott.

    Margaretha
    som nästan, men bara nästan blir nostalgisk

    SvaraRadera