lördag 2 oktober 2010

Vad i all världen är detta?


Jo, en "Ice Cream Ball" eller "Play and Freeze Ice Cream Maker" som den kallas ibland.
För mig som lever ett stilla liv utanför det kommersiella normallivet, är det en nyhet. Men så börjar jag söka på nätet och hittar "glassbollar" även i Sverige, så jag misstänker att de har funnits ett tag.
För dem som, liksom jag, aldrig hört talas om en dylik tingest, kan jag berätta att man ska hälla glassvirket i en stålkula som finns i bollen. I tomrummet utanför har man is och salt. Se'n leker man en stund med kulen — dock utan att kasta den — håller den i rörelse i cirka 20 minuter. Sedan kan man njuta sin glass!
De flesta som provat den, tycker att det är en rolig idé, men att det är kletigt att få ut glassen och svårt att rengöra kulan.
Jag misstänker att det är den sortens pryl som man använder en säsong innan den hamnar i ett skåp där den samlar damm tills någon hittar den och undrar vad det är. Antingen använder man de ånyo en säsong eller också försöker man då att pracka den på någon i sin bekantskapskrets.

5 kommentarer:

  1. Det ser ut som en hundleksak ;)

    SvaraRadera
  2. Christina,
    Fast jag vet inte om den är så hundvänlig. Förmodligen är den rätt tung och svår att få grepp om - annars vore det ju ett bra användningsområde när man tröttnar på att göra glass i den.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jo, världen är full av saker man inte behöver!

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Just det - fast just den här prylen lockar mig inte ett smack. Mitt barnasinne har nog blivit lite naggat i kanten.

    Karin,
    Ja, jag undrar hur man kommer på en så'n här grej. Vägen från tanke till färdig produkt måste vara både lång och dyrbar.

    Margaretha

    SvaraRadera