söndag 23 maj 2010

De bästa planer kan slå fel

Gardening Still Life, 1985
Lincoln Seligman
.
Hercule Poirot skulle ha fått ett nervsammanbrott om han sett vår trädgård (för att inte tala om insidan av huset) där det råder total avsaknad av symmetri.
Flera gånger tidigare har jag talat om mina matematiska beräkningar när jag klipper gräset.
Hade Hercule ägt en gräsmatta så skulle den säkert ha varit kvadratisk och lättare att klippa än våra oregelbundna mossmattor. Förresten tror jag nog att han skulle ha skaffat en robotklippare.
Planeringen blir ju inte enklare av att vädret är minst sagt oberäkneligt. I vanliga fall har jag en slags klippordning:
1. runt huset
2. terrasserna, vilka äro de allra värsta att klippa
3. nedre gräsmattan — med eller utan trekant
4. övre gräsmattan
Följer jag den ordningen så är det i stort sett bara att börja om från punkt 1. när jag klarat (betat?) av de alla fyra mattorna, plus verksta'n den femte da'n.
Eftersom regn var utlovat, försökte jag i går att klämma in tre dagsverken på en eftermiddag.
Det var inte lyckat.

Tired Out, 1904
Nico Jungman
1872-1935

7 kommentarer:

  1. Så bra illustrationerna passar till din berättelse! Särskilt den trötte som med tom blick pustar på skottkärran.

    SvaraRadera
  2. FOX-Karin,
    Det är så roligt att leta passande bilder - problemt i slutändan blir oftast vilken av alla möjliga bilder jag ska välja.
    Jag har bytt skottkärran mot en korgstol - annars stämmer det precis.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Mossmattor minns jag från mina föräldrars trädgård. :) Och att man inte kan klippa allt på en gång utan får ta litet pö om pö låter också bekant. Jag vet inte om någon klipper gräs här just nu eftersom vintern inte vill ge med sig - igår snöade och haglade det om vartannat. Mini-istid kanske?

    SvaraRadera
  4. Jag har nästan börjat tycka om mossmattor. De är ju lättskötta!
    Men visst är det så att man rundar trädgården på olika sätt hela säsongen, när det ena är färdigt så har någonting annat blivit så ofärdigt igen att man måste ta tag i det och i det....
    Ja, man håller sig i varje fall sysselsatt:D

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie och Karin,
    Mossmattor är trevliga, mjuka och slitstarka. Jag har inga som helst ambitioner att äga och SKÖTA den PERFEKTA smaragdgröna nagelsaxsklippta trädgårdskatlogsgräsmattan.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Ha, jag är dökär i Hercule P.
    Men jag avskyr sommaren, det är så jobbigt med allt som måste göras. så ska man vara glad och grilla och hälsa på släkten också.
    Hur orkar du?
    kram/Snurran

    SvaraRadera
  7. Snurra,
    Jag vet vad du menar - även om jag älskar sommaren kan jag bli stressad av allt jag vill att den ska räcka till.
    Margaretha

    SvaraRadera